Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza budowa nowych dworców. W Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu

inforail
09.09.2020 10:45
0 Komentarzy

Niewielkichrozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne – takie już niedługo będądworce w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu. PKP S.A. przekazały plac budowywykonawcy.

Obydwa dworca są realizowane w trybie „Projektuj i buduj” wformule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego projektu PKP S.A.Będą to tzw. IDS-y modułowe, czyli projekty typowe, w których zaimplementowanoszereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Zastąpią onestare budynki dworców, które nie przystają do współczesnych standardów obsługipodróżnych, i które zostaną wyburzone. Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinachbędą odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną. Dworzec wSterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch częścipołączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić siępoczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzieniewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zlokalizowane zostaną również stojakirowerowe (11 sztuk) wraz ze stacją naprawy rowerów. Nowy dworzec w Biadolinachbędzie nieco mniejszy, ale równie nowoczesny w formie architektonicznej. Podwiatą, oprócz 11 stojaków rowerowych i stacji napraw rowerów,  podróżni znajdą pawilon, w którymzlokalizowane będą niewielka ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraztoalety. Dominantą architektoniczną w bryłach obydwu nowych budynków będą wieżezegarowe o wysokości 8 m.

Program InwestycjiDworcowych owocuje budowami dworców w całej Polsce. Już teraz takie małopolskiedworce jak na stacjach Miechów i Oświęcim cieszą oko i ułatwiają życiemieszkańcom. Teraz przychodzi czas na Biadoliny i Sterkowiec. Każda taka inwestycjato krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polskakolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Środki unijne,którymi zarządza Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, wspierająważne dla wszystkich Polaków inwestycje, zarówno w dużych, jak i małychośrodkach kraju. Dworce w Biadolinach i Sterkowcu to kolejne ekologiczne iprzyjazne środowisku przedsięwzięcia, które powstaną przy wsparciu zProgramu Infrastruktura i Środowisko – podkreśla MałgorzataJarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Dworce w Biadolinach iSterkowcu to kolejne dworce w Małopolsce, gdzie rozpoczną się niebawem pracebudowlane. Podobnie jak oddany niedawno w tym regionie dworzec w Oświęcimiubędą one realizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, czyli dworcównowoczesnych, komfortowych i proekologicznych. Obecnie prace budowlane tocząsię również na dworcu Kraków Swoszowice, a w trakcie prac projektowych jestm.in. duża grupa obiektów dworcowych w Dolinie Popradu – mówi KrzysztofMamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Nowe dworce w Sterkowcu i Biadolinach to jednak nie tylkonowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki będą pozbawione barierarchitektonicznych, dzięki czemu będą łatwo dostępne dla wszystkich gruppodróżnych, w tym pasażerów z dziećmi i dużymi bagażami czy osób starszych.Nowe dworce będą posiadały wiele udogodnień dla pasażerów zniepełnosprawnościami. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowanościeżki prowadzące wewnątrz budynków i w ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecieBraille'a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablicedotykowe z planami obiektów.

Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą równieżelektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacjigłosowej. Na nowych dworcach zaimplementowane zostaną także liczne rozwiązaniaproekologiczne. Budynki zostaną wyposażone w system BMS (Building ManagementSystem)nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużyciamediów. Na obydwóch dworcach będzie zainstalowane energooszczędne oświetleniewraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Nowydworzec w Sterkowcu zostanie dodatkowo wyposażony w pompę ciepła woda-powietrze,system pozwalający na wykorzystanie wód opadowych jako wody do spłukiwaniatoalet, a także 12 paneli fotowoltaicznych na dachu do pozyskiwania „zielonejenergii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach zostaną zainstalowanenowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania inapadu, a także systemy przeciwpożarowe.

Nieodłącznym elementem projektów przebudowy dworców jestnowa aranżacja przestrzeni w ich sąsiedztwie. Przy dworcu w Biadolinach na nowozostaną wykonane nawierzchnia drogi, chodniki oraz wyznaczone zostaną miejscaparkingowe. Zaprojektowano ich łącznie około 40 (w tym zlokalizowane wzdłużelewacji dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno typuKiss&Ride). Na nowo zostaną również zaaranżowane tereny zielone. Podobniebędzie w Sterkowcu, z tym że liczba miejsc parkingowych będzie ograniczonatylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejscpostoju chwilowego (Kiss&Ride).

Budowa nowych dworców w Biadolinach i Sterkowcu jest częściąProgramu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji toodpowiednio 4,25 mln zł i 4,69 mln zł. Planowany termin ich zakończenia towiosna 2021 roku. Są one dofinansowane z funduszy unijnych w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą budowy nowych dworców jestkonsorcjum firm Heli Factor sp. z o. o. i MERX sp. z o.o.

Dotychczas w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata2016-2023 w Małopolsce udostępniono zmodernizowany dworzec w Miechowie  i wybudowany od podstaw dworzec w Oświęcimiu.Obecnie prace budowlane prowadzone są na dworcu Kraków Swoszowice. W trakcie opracowaniajest dokumentacja projektowa dla trzynastu dworców kolejowych. Dziewięćinwestycji jest na etapie przygotowania. (PKP SA)

Komentarze