Ruszyła produkcja nowych ezt-ów dla PKP Intercity

inforail
17.09.2020 09:45
0 Komentarzy

W siedleckimzakładzie Stadler Polska trwa produkcja pierwszego elektrycznego zespołutrakcyjnego FLIRT dla PKP Intercity. Jest to pierwszy z 12 nowoczesnychpociągów, które trafią do przewoźnika w ramach wartej ponad miliard złotychbrutto umowy, podpisanej w zeszłym roku.

Przedmiotem podpisanego w sierpniu 2019 roku kontraktu jestdostawa 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typuFLIRT wraz z usługą ich utrzymania technicznego przez okres 15 lat. Wartośćzamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem początkowy etap produkcjipierwszego pociągu w siedleckim zakładzie Stadler Polska jest w toku. Na tymetapie prac odbywa się zabudowa ośmiu pudeł pojazdu, w których są umieszczaneelementy mocujące, izolacja oraz elementy elektryczne, następnie rozprowadzonebędzie okablowanie oraz pneumatyka. W kolejnym etapie zainstalowane zostanąm.in. panele ścienne, sufity i podłogi. Następnie wagony zostaną wyposażone welementy oświetlenia i wyposażenia, takie jak np. fotele, toalety, bistro,stoliki czy półki bagażowe.

Pudła nowoczesnych pojazdów FLIRT wykonano z aluminium,dzięki czemu są lżejsze niż pudła stalowe. Niższa masa pojazdu oznacza mniejszezużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji, np. dzięki dłuższymprzebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Jednocześnie przy stosunkowoniewielkiej masie pociągi spełniają wszystkie wymagania europejskich standardówwytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).

Dostawa dwóch pierwszych pojazdów jest przewidziana wdrugiej połowie 2021. Przed przekazaniem kolejnych pociągów, dwie pierwszejednostki zostaną poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przezokres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 150 000 km nakażdy pojazd).

Wygodne, bezpieczne,szybkie i przyjazne środowisku podróże po całym kraju

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne które dostarczy StadlerPolska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystaćze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCSzapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży.

12 nowoczesnychelektrycznych zespołów trakcyjnych będzie istotnym wzmocnieniem naszej floty.Pasażerowie zyskają kolejne pociągi, którymi bezpiecznie i komfortowo będąpodróżować na dłuższych trasach. Wstępne plany zakładają skierowanie nowychpojazdów na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin – mówiAdam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

W nowych pociągach pasażerowie skorzystają z licznychudogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnałuGSM/LTE, bezprzewodowego internetu.

W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponowaćofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanegoprzez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniejzaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiegobagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane,przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pociągi będądostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i będą wyposażone m.in. wplatformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety zprzewijakami dla niemowląt. Pojazdy mają posiadać 294 miejsca 2. klasy i 60miejsc 1. klasy.

Bardzo się cieszymy,że realizujemy to prestiżowe zamówienie w naszym siedleckim zakładzie. Obecniekończymy budowę nowej hali montażowo-uruchomieniowej o długości 165 m, w którejośmioczłonowe pojazdy FLIRT będą uruchamiane. Inwestycja o wartości 44 mlnzłotych została zrealizowana bezpośrednio w związku z otrzymaniem od PKPIntercity zamówienia na 12 nowych pojazdów FLIRT. Wszystkie zostaną zbudowane wSiedlcach – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, które produkujeStadler Polska, zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska izbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. Systemodzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnejenergię wytworzoną podczas hamowania. Nowoczesne pociągi typu EZT są cichsze odpozostałych pociągów. Natomiast wygłuszenie akustyczne skutkować będziemniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróżyi pracy drużyn pociągowych.

Inwestycje niezwalniają tempa

Zakup 12 fabrycznie nowych pojazdów to jeden z filarówkonsekwentnie realizowanej największej strategii inwestycyjnej w historii PKPIntercity. Celem wartego 7 mld zł programu „PKP Intercity – Kolej DużychInwestycji” jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszeniekomfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępnaklimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Wartośćdotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii Spółkistrategii taborowej wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto.

PKP Intercity stale inwestuje w nowoczesne pociągi typu EZT.Przewoźnik posiada obecnie 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz20 typu FLIRT. Ponadto w czerwcu ubiegłego roku spółka podpisała wartą blisko275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 pojazdów ED74. Po zrealizowaniuumowy przez Stadler Polska przewoźnik będzie dysponował flotą 86 nowoczesnychelektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Komentarze