Rynek krajowy okiem Newagu

inforail
24.09.2020 08:45
0 Komentarzy

Tradycyjnie wraporcie okresowym Newag wskazuje, co nas czeka na rynku taboru szynowego. Nieinaczej jest także przy okazji raportu za I połowę 2020 roku.

Producent podał, że w segmencie dostaw zespołów trakcyjnychw bieżącym roku oferta NEWAG została wybrana jako najkorzystniejsza w dwóch ztrzech ogłoszonych postępowań: dla Województwa Małopolskiego oraz Województwa Zachodniopomorskiego.Obie umowy zostały już zawarte.

Oferta firmy została wybrana przez Koleje Dolnośląskie nadostawę dwóch sztuk trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Umowa niezostała jeszcze zawarta.

Newag przewiduje jeszcze w 2020 roku:

▪ w segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszenienowego postępowania przez PKP SKM w Trójmieście;

▪ w segmencie hybrydowych zespołów trakcyjnych planowane jestrozstrzygnięcie postępowania prowadzonego przez Koleje Dolnośląskie orazogłoszenie postępowania przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną;

▪ w segmencie wagonów osobowych, gdzie głównym Zamawiającymjest PKP Intercity S.A. NEWAG będzie analizował wszystkie postępowania iselektywnie je wybierał kierując się potencjałem marży i wymaganych zasobów dozaangażowania;

▪ w segmencie lokomotyw spalinowych planuje się pozyskaćkilka zamówień na modernizację lokomotyw spalinowych SM42 i SM48 z rynkuprzewoźników prywatnych;

▪ w segmencie lokomotyw elektrycznych kontynuowane będą rozmowyz kilkoma przewoźnikami towarowymi zainteresowanymi zakupem lokomotyw cztero- isześcioosiowych. Trwają także postępowania ogłoszone przez PKP Intercity nadostawę 10 (opcja +5) lokomotyw wielosystemowych oraz Industrial Division,również na dostawę 10 lokomotyw.

Ryzyko związane zepidemią COVID-19

Epidemia koronawirusa może mieć wpływ na działalność Spółki.Epidemia może doprowadzić do zakłócenia łańcucha dostaw oraz wzrostu kosztówtransportu przy czym skala tego zakłócenia jest trudna do oszacowania. Możliwejest również czasowe wstrzymanie produkcji zarówno na skutek czasowego brakudostaw komponentów i materiałów jak również w wyniku zmniejszonej dostępnościpracowników.

Konsekwencją postoju może być pogorszenie wyników finansowychSpółki. Możliwym jest również pogorszenie płynności finansowej na skutekzatorów płatniczych ze strony kontrahentów. Epidemia koronawirusa może również negatywnieoddziaływać na stan gospodarki, w tym zdolności finansowe zamawiających taborszynowy, co z kolei może doprowadzić do zmniejszonego popytu na towary i usługioferowane przez Spółkę i podmioty wchodzące w skład jej grupy kapitałowej. Tegorodzaju potencjalne negatywne konsekwencje będą zależne od wielu czynnikówmakroekonomicznych i mikroekonomicznych, w szczególności długości trwania epidemii,ewentualnych nawrotów epidemii, zakresu i czasu ograniczeń wprowadzanych przezinstytucje państwowe oraz pomocy publicznej kierowanej do zamawiających.

Spółka podjęła szereg działań w celu ograniczenia ryzyka wszczególności poprzez ograniczenie wyjazdów służbowych do niezbędnego minimum,ograniczenie spotkań, zapewnienie środków dezynfekcyjnych oraz środków ochrony osobistej,wprowadzenie zdalnego trybu pracy.

Newag podaje, że nie został w sposób istotny dotkniętyzagrożeniem epidemicznym. Główny wpływ pandemii na działalność Spółki obecniepolega na opóźnieniu w zakończeniu realizacji kontraktu z FSE ze względu na ograniczeniawynikające z epidemii na terenie Polski i Włoch, co doprowadziło do przesunięciadostaw pojazdów dla FSE z roku 2020 na pierwszą połowę roku 2021.

Komentarze