Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd Finlandii chce przyspieszyć budowę linii kolejowej Rail Baltica

inforail
07.12.2018 11:11
0 Komentarzy

Finlandia zamierzadołączyć do wspólnego przedsięwzięcia krajów bałtyckich koordynującego budowętrasy kolejowej Rail Baltica, łączącej Warszawę z Tallinem i pośrednio zHelsinkami – poinformowało w piątek fińskie ministerstwo transportu iłączności.

„Rail Baltica to ważny dla fińskiego transportu nowy szlakna rynki centralne. Dlatego Finlandia postanowiła przygotować się doprzystąpienia do przedsięwzięcia joint venture RB Rail AS, koordynującego RailBaltica, aby przyspieszyć ukończenie projektu” – powiedziała ministertransportu i łączności Anne Berner, która w piątek spotkała się z ministergospodarki i infrastruktury Estonii Kadri Simson.

Obecnie „czekamy na oficjalne zaproszenie od udziałowców RBjoint venture” – poinformowała PAP Sabina Lindstroem, przedstawicielkafińskiego resortu. „Następnie rozpoczną się właściwe negocjacje co do możliwejpozycji udziałowca. W tej chwili jest bardzo trudno przewidzieć, jak długo będątrwały (te rozmowy)” – dodała.

Podkreśliła również, że „w interesie Finlandii” jestpowstanie Rail Baltica zgodnie z założonym harmonogramem, a Finlandiaprzedstawiła już pewne warunki swojego zaangażowania. „Jednym z nich jest to,że poziom zarządzania przedsięwzięciem musi być profesjonalny; już samo toprzyspieszyłoby projekt” – oceniła Lindstroem.

Według fińskiego ministerstwa RB Rail AS „musi byćodpowiedzialne za koordynację wszystkich spraw związanych z całym projektem,np. przez spółkę muszą przechodzić środki z funduszy UE”. Podkreślono też, żekonkurencyjne procedury przetargowe muszą zawierać instrukcje zapewniająceprzejrzystość zamówień.

Według informacji m.in. estońskich mediów pod koniecwrześnia – gdy z funkcji prezesa RB Rail zrezygnowała Baiba Rubesa – spółkazaczęła poszukiwać kandydata na to stanowisko nie tylko w krajach bałtyckich, aletakże w Polsce i Finlandii.

Według pierwotnego harmonogramu Rail Baltica -zelektryfikowana normalnotorowa trasa o długości ok. 1000 km łącząca Tallin zWarszawą przez polsko-litewską granicę – ma być ukończona w 2026 r. Połączyłabykraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Koszt przedsięwzięcia,finansowanego głównie z funduszy unijnych, szacuje się na blisko 6 mld euro.Projekt został włączony do programu transeuropejskiej sieci transportowej(TEN-T).

Finlandia jest zainteresowana trasą Rail Baltica także wzwiązku z rozważaną budową tunelu kolejowego pod dnem Zatoki Fińskiej, którymiałby połączyć Tallin z Helsinkami. Na piątkowym spotkaniu ministrówtransportu Finlandii i Estonii w Helsinkach potwierdzono, że prace i analizyprzygotowawcze w związku z tym projektem będą kontynuowane.

„Tunel między Tallinem a Helsinkami miałby znaczenie dlacałej Europy. Razem z Rail Baltica tunel utworzyłby szybkie połączenie z EuropąŚrodkową, a także z Azją” – podkreśliła Berner.

Podkreślono, że budowa tunelu o długości ok. 80 km,łączącego dworzec kolejowy w Helsinkach z dworcem w Tallinie, jest „dużymprojektem”, który według fińskiego ministerstwa „wymaga finansowania z wielu źródeł- oprócz funduszy UE potrzebuje także wsparcia sektora prywatnego orazrządowego”. Według niektórych wstępnych planów związanych z tymprzedsięwzięciem tunel mógłby być gotowy w 2024 r.


Komentarze