Samorządy łatwiej przejmą linie kolejowe

inforail
04.12.2019 10:45
0 Komentarzy

Rada Ministrówprzyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym orazniektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Zaproponowano rozwiązania wspierające Program UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, tzw. „Programu Kolej+” orazumożliwiające eliminowanie wykluczeń komunikacyjnych.

Tereny kolejowe, które obecnie są niewykorzystywane zostanąprzywrócone do ponownego użytku na cele transportowe. Możliwe będzieprzekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczonazostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskaniazgody ministra infrastruktury.

Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownegoeksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lubpo zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej. Wojewódzkie przewozy pasażerskiezostaną wsparte za granicą województwa. Samorządy województw będą mogłyrealizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicąwojewództwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych obecnie dogodnychpołączeń kolejowych.

Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dlaorganizatorów publicznego transportu zbiorowego (marszałków województw), którzychcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby osobnego zawierania porozumieniamiędzy województwami.

Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego nafinansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu,modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozówpasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie środków niewykorzystanych przezwojewództwa w danym roku budżetowym – na realizację zadań w latach następnych.

Zmiany dotycząceprzygotowania i realizacji inwestycji kolejowych

Uproszczony zostanie system udzielania gwarancji finansowychumożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych. Usprawni to zaciąganieprzez PKP PLK SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane w SzczegółowymPlanie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego.

Wprowadzono nowe źródła finansowania, przygotowania irealizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowychpapierów wartościowych.

Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia wDzienniku Ustaw, z wyjątkiem zmian dotyczących finansowania ze środków FunduszuKolejowego, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.


Komentarze