Przewoźnik
Railsystems RP złożył zamówienie na dwie lokomotywy Vectron Dual Mode od spółki
Siemens Mobility.
Jest to pierwsze zamówienie na nowe lokomotywy, które mogą
działać zarówno jako pojazdy spalinowe, jak i elektryczne. Siemens Mobility
pokazał to rozwiązanie po raz pierwszy podczas targów InnoTrans 2018.
Spółka Railsystems RP
otrzyma lokomotywę Vectron Dual Mode, która łączy to co najlepsze z dwóch
systemów: na trasach zelektryfikowanych Vectron Dual mode pobiera zasilanie z
sieci, dzięki temu oszczędza paliwo i zmniejsza koszty utrzymania. Na trasach
bez sieci trakcyjnej Vectron może zmienić tryb pracy na spalinowy bez potrzeby
wymiany lokomotywy w składzie - powiedziała Sabrina Soussan, CEO Siemens
Mobility.
Lokomotywa Vectron Dual Mode pozwala przewoźnikowi utrzymać
wysoką jakość usług przez cały cykl użytkowania. Pojazd jest niezawodny na
odcinkach niezelektryfikowanych, tym samym eliminując potrzebę zmiany lokomotyw
na niektórych odcinkach tras. Z kolei, w większych miastach, gdzie trasy
kolejowe są z reguły zelektryfikowane, lokomotywa nie powoduje zwiększenia
zanieczyszczeń powietrza. W porównaniu do standardowej lokomotywy spalinowej, w
ciągu roku można w ten sposób zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 950 ton,
tlenku azotu o 6 ton i cząstek stałych o 37 kg.
Lokomotywa Vectron Dual Mode została zaprojektowana do pracy
w przewozach towarowych i jest oparta na sprawdzonych podzespołach lokomotywy
Vectron, których blisko 1000 zostało sprzedanych w całej Europie.
Lokomotywa jest przystosowana do pracy na torach o rozstawie
1,435 mm i jest wyposażona w system kontroli pociągu PZB z możliwością
adaptacji także do systemu ETCS. Bez względu na to, czy działa na trasie
zelektryfikowanej czy nie, moc jaką dysponuje lokomotywa na obwodzie kół
napędnych, to 2,000 kW. Pojazd jest wyposażony w zbiornik na paliwo o objętości
2700 litrów. Vectron Dual Mode osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.
Niewykluczony jest
dalszy rozwój konstrukcji i wyposażenie lokomotywy Vectron Dual Mode w systemy
pozwalające na funkcjonowanie w innych europejskich krajach, w tym także w
Polsce. W warunkach naszej sieci kolejowej, szczególnie biorąc pod uwagę jej
rozwój związany z budową CPK, taka lokomotywa byłaby bardzo przydatna do
obsługi szybkich połączeń nowego lotniska z rejonami, do których lokomotywa
elektryczna nie dojedzie z uwagi na brak sieci trakcyjnej nad częścią linii
kolejowej, np. Zamość, atrakcyjne turystycznie regiony Mazur i południowej
części woj. Podkarpackiego, położone przy torze normalnym miasta na terenie
Litwy, Ukrainy czy Białorusi. Również możliwe by było znaczne skrócenie czasów
przejazdu do takich miejscowości wypoczynkowych jak Hel, Łeba czy Darłowo.
Podobnie, w ruchu towarowym możliwe by było wyeliminowanie konieczności wymiany
lokomotyw z elektrycznej na spalinową lub odwrotnie w wielu relacjach krajowych
i międzynarodowych – powiedział Piotr Dybowski, kierownik ds. sprzedaży
lokomotyw pionu rolling stock Siemens Mobility.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dało się w Niemczech? Da się i w Polsce, a u nas nawet łatwiej.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.