Siemens z zamówieniem na hybrydowe lokomotywy. Pojawią się też w Polsce?

inforail
18.11.2019 12:45
0 Komentarzy

PrzewoźnikRailsystems RP złożył zamówienie na dwie lokomotywy Vectron Dual Mode od spółkiSiemens Mobility.

Jest to pierwsze zamówienie na nowe lokomotywy, które mogądziałać zarówno jako pojazdy spalinowe, jak i elektryczne. Siemens Mobilitypokazał to rozwiązanie po raz pierwszy podczas targów InnoTrans 2018.

Spółka Railsystems RPotrzyma lokomotywę Vectron Dual Mode, która łączy to co najlepsze z dwóchsystemów: na trasach zelektryfikowanych Vectron Dual mode pobiera zasilanie zsieci, dzięki temu oszczędza paliwo i zmniejsza koszty utrzymania. Na trasachbez sieci trakcyjnej Vectron może zmienić tryb pracy na spalinowy bez potrzebywymiany lokomotywy w składzie – powiedziała Sabrina Soussan, CEO SiemensMobility.

Lokomotywa Vectron Dual Mode pozwala przewoźnikowi utrzymaćwysoką jakość usług przez cały cykl użytkowania. Pojazd jest niezawodny naodcinkach niezelektryfikowanych, tym samym eliminując potrzebę zmiany lokomotywna niektórych odcinkach tras. Z kolei, w większych miastach, gdzie trasykolejowe są z reguły zelektryfikowane, lokomotywa nie powoduje zwiększeniazanieczyszczeń powietrza. W porównaniu do standardowej lokomotywy spalinowej, wciągu roku można w ten sposób zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 950 ton,tlenku azotu o 6 ton i cząstek stałych o 37 kg.

Lokomotywa Vectron Dual Mode została zaprojektowana do pracyw przewozach towarowych i jest oparta na sprawdzonych podzespołach lokomotywyVectron, których blisko 1000 zostało sprzedanych w całej Europie.

Lokomotywa jest przystosowana do pracy na torach o rozstawie1,435 mm i jest wyposażona w system kontroli pociągu PZB z możliwościąadaptacji także do systemu ETCS. Bez względu na to, czy działa na trasiezelektryfikowanej czy nie, moc jaką dysponuje lokomotywa na obwodzie kółnapędnych, to 2,000 kW. Pojazd jest wyposażony w zbiornik na paliwo o objętości2700 litrów. Vectron Dual Mode osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.

Niewykluczony jestdalszy rozwój konstrukcji i wyposażenie lokomotywy Vectron Dual Mode w systemypozwalające na funkcjonowanie w innych europejskich krajach, w tym także wPolsce. W warunkach naszej sieci kolejowej, szczególnie biorąc pod uwagę jejrozwój związany z budową CPK, taka lokomotywa byłaby bardzo przydatna doobsługi szybkich połączeń nowego lotniska z rejonami, do których lokomotywaelektryczna nie dojedzie z uwagi na brak sieci trakcyjnej nad częścią liniikolejowej, np. Zamość, atrakcyjne turystycznie regiony Mazur i południowejczęści woj. Podkarpackiego, położone przy torze normalnym miasta na terenieLitwy, Ukrainy czy Białorusi. Również możliwe by było znaczne skrócenie czasówprzejazdu do takich miejscowości wypoczynkowych jak Hel, Łeba czy Darłowo.Podobnie, w ruchu towarowym możliwe by było wyeliminowanie konieczności wymianylokomotyw z elektrycznej na spalinową lub odwrotnie w wielu relacjach krajowychi międzynarodowych – powiedział Piotr Dybowski, kierownik ds. sprzedażylokomotyw pionu rolling stock Siemens Mobility.


Komentarze