Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SKM zrywa umowę z PESĄ

inforail
17.10.2019 11:00
0 Komentarzy

Zarząd warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej podjął decyzjęo odstąpieniu od umowy z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na dostawę 13pojazdów z powodu niewywiązania się z przyjętych w harmonogramie terminówdostaw – poinformował 17 października 2019 roku przewoźnik.

Jak podał w oświadczeniu termin dostawy pojazdów był jednymz ważniejszych kryteriów oceny ofert projektu SKM pod względem pozyskaniadofinansowania z Unii Europejskiej. Ze względu na wielkość projektu, jak ikwotę dofinansowania, podlega on bezpośredniemu nadzorowi i kontroli KomisjiEuropejskiej w Brukseli. Harmonogram umowy przewidywał, że do końca 2019 r.PESA powinna wyprodukować i dostarczyć 10 z 13 zamówionych przez SKM pojazdów.

SKM wyjaśniła, że może odstąpić od umowy w całości lub wczęści, jeżeli zwłoka PESA z wykonaniem któregokolwiek z pojazdów objętychprzedmiotem umowy, trwa dłużej niż 30 dni w stosunku do harmonogramu dostaw zawartegow umowie. W chwili obecnej PESA ma opóźnienia w dostawach: pierwszego pojazdu –87 dni, drugiego – 56 dni, trzeciego pojazdu – 25 dni.

W komunikacie podkreślono, że prawo odstąpienia od umowymoże być wykonane przez SKM w terminie 60 dni liczonych od dnia, w którymterminy określone w harmonogramie dostaw zostały przekroczone o 30 dni. Wprzypadku odstąpienia od umowy przez SKM z przyczyn leżących po stronie PESA,SKM przysługuje kara umowna w wysokości 20% wynagrodzenia netto za dostawę 13pojazdów. SKM nie może odstąpić od należnych Spółce kar umownych, ponieważstanowiłoby to naruszenie przepisów Prawa Zamówień Publicznych.

Dalej podano, że Zarząd SKM został poinformowany przezCentrum Unijnych Projektów Transportowych, że zmiana terminów dostaw pojazdów iniektórych innych warunków umowy, może się wiązać z zatrzymaniem dofinansowaniaunijnego dla 25% wartości kontraktu. Mogło to oznaczać dla Spółki wstrzymanieponad 100 mln zł dofinansowania. Dodatkowo, mogłoby to także powodowaćkonieczność zwrotu przez SKM 20 mln zł ze środków unijnego dofinansowania wramach tego projektu. W tej sytuacji Zarząd SKM musiał wziąć pod uwagę przedewszystkim potencjalne straty finansowe Spółki.

Pragniemy podkreślić, że decyzję o odstąpieniu od umowypoprzedziły liczne działania w celu wypracowania najbardziej optymalnegorozwiązania tej sytuacji dla obu stron. Zlecono szczegółowe analizy prawne,biznesowe, przeprowadzono liczne rozmowy pomiędzy przedstawicielami SKM iproducenta, przedstawicielami właściciela prawnego PESY czyli PolskiegoFunduszu Rozwoju, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz CUPT – napisała SKMw oświadczeniu.

I dalej wskazała, że SKM jako spółka służebności publicznejprzede wszystkim musi wywiązywać się z powierzonych jej zadań, czyli dbałości ojakość i zapewnienie stałości realizowanych przejazdów, rozbudowę i corazatrakcyjniejszą siatkę połączeń, również poprzez zapewnienie odpowiedniegotaboru.

Szybka Kolej Miejska poinformowała, że analizuje obecnienajskuteczniejsze warunki i możliwości do przeprowadzenia postępowania oudzielenie zamówienia publicznego na dostawę nowych pojazdów. 

Komentarze