Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Spotkanie z KE nt. finansowania europejskich kolei

inforail
16.06.2020 11:45
0 Komentarzy

Przedstawicielewybranych europejskich kolei (PKP S.A, DB, SNCF, OBB, SNCB i FS) spotkali się zczłonkami gabinetu unijnej komisarz ds. transportu I. Valean oraz kierownictwemDG MOVE (Directorate-General for Mobility and Transport).

Przedmiotem rozmów były środki przeznaczone na kolej wramach planu odnowy gospodarczej oraz kwestia wyznaczenia priorytetów inwestycyjnychsektora kolejowego.

Uczestnicy video-konferencji zwrócili uwagę na to, żedodatkowe środki w wysokości 750 mld euro w ramach Europejskiego MechanizmuOdnowy Gospodarczej to duża szansa na sfinansowanie potrzeb europejskich koleii dalsze zwiększanie ich konkurencyjności. Zdaniem uczestników spotkania kolejdoskonale wpisuje się zarówno w cele Europejskiego Zielonego Ładu, jak izielonej i cyfrowej transformacji stanowiącej jeden z priorytetowych filarówtego mechanizmu.

Rozmowy dotyczyły również podniesienia budżetu CEF Transporto 1,7 mld euro (do 14,52 mld euro). Pozwoliłoby to na powrót do proponowanegopoziomu środków CEF sprzed Brexitu. Poruszona została też kwestia dodatkowych środkówdla programu Horyzont Europa, dzięki którym możliwe będzie zwiększenie budżetuprogramu Shift2Rail, a tym samym możliwości finansowania innowacji i B+R wsektorze kolejowym.

Dyskutowano m.in. na temat. finansowania inwestycji z pomocąpożyczek oraz grantów. PKP S.A. od początku rozmów z KE mocno akcentujepotrzebe finansowania kolei w formie grantów. KE upatruje możliwościzwiększenia zainteresowania przez sektor kolejowy finansowaniem części swoichpotrzeb atrakcyjnymi unijnymi mechanizmami pożyczkowymi. Wśród głównychobszarów wsparcia z instrumentów zwrotnych KE widziałby m.in. inwestycje ERTMS,tabor oraz high-speed.

Uczestnicy spotkania podkreślili również rolę wspomnianychśrodków w zakresie rozwoju inwestycji i wsparcia sektorów dotkniętych przezkryzys. Stąd część pomocy w jego ramach skierowana jest zarówno do firm, jak ido państw członkowskich. We wszystkich przypadkach kolej może być beneficjentemnowych środków.

Zgodzono się, iż zakup nowego taboru, jego modernizacja będąnadal finansowane w ramach różnych unijnych instrumentów wsparcia. Dodatkowo KEpracuje obecnie również nad inicjatywą unijnych rozwiązań prawnychpozwalających na zróżnicowanie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej przezzarządcę infrastruktury dla rożnego typu przewoźników w czasie pandemii.

W trakcie video-konferencji zastanawiano się ponadto nadmożliwością zwiększenia budżetu przeznaczonego na Europejski Rok Kolei czyrozdysponowania środków w ramach Instrumentu Odbudowy i Odporności do 2022 roku(Recovery and Resilience Facility).

Według przedstawicieli KE żaden z dotychczasowych środkówtransportu nie doczekał się takiego wyróżnienia jak kolej, co jest równieżzobrazowaniem zaangażowania i aktywności kolei wobec KE w ostatnich miesiącach.

To nie pierwsza inicjatywa PKP S.A. w kwestii podkreślaniaroli kolei w stabilizacji gospodarczej po wyjściu z kryzysu spowodowanegopandemią COVID-19. 14 maja odbyło się spotkanie Krzysztofa Mamińskiego, prezesaPKP S.A. z wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Fransem Timmermansem.Prezes PKP S.A. zaapelował wtedy o wsparcie dla inwestycji kolejowych, którepomogą skutecznie pobudzić gospodarkę w ramach unijnego planu odbudowygospodarczej.

Kolejną inicjatywą było wystosowanie przez przedstawicielinajwiększej europejskiej organizacji zrzeszającej zarządców infrastruktury iprzedsiębiorstwa z branży kolejowej CER (Community of European Railways andInfrastructure Companies) listu otwartego do Ursuli von der Leyen -przewodniczącej KE, w ramach którego wskazano, że środki na inwestycje kolejoweprzyczynią się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego, stworzenia nowychmiejsc pracy, ale również do zwiększenia konkurencyjności kolei w stosunku doinnych środków transportu. To z kolei będzie miało przełożenie na redukcjękosztów środowiskowych, a także przyczyni się do rozwoju ekologicznego środkatransportu, jakim jest transport kolejowy. (PKP SA)


Komentarze