Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler: Chętnie dostarczymy PKP Intercity kolejne pojazdy

inforail
12.07.2018 08:48
0 Komentarzy

Ze Stanisławem Skalskim, członkiem Zarządu Stadlera, rozmawiamy operspektywach dla producenta m.in. na rynku polskim oraz możliwościach produkcyjnychzakładu w Siedlcach.

InfoRail.pl: Jak wygląda obecnie rynek polski z perspektywy Stadlera.

Stanisław Skalski: W ramach bieżącej perspektywy finansowejpolscy przewoźnicy ogłaszają wiele przetargów na zakup pojazdów szynowychróżnego typu. Stadler interesuje sięwszystkimi postepowaniami, bez względu na wielkość zamówienia. Startujemy wprzetargach, w których jesteśmy w stanie złożyć ofertę zgodną z oczekiwaniamiprzewoźnika.

W przetargu dla województwa pomorskiego składaliście Państwo odwołanie,kwestionujące czas dostawy, dlaczego?

Zdarza się, że istotnym kryteriumoceny oferty jest krótki termin dostawy pojazdów. Proszę zwrócić uwagę, że okres eksploatacjipojazdów szynowych wynosi ponad 30 lat, a proces przygotowania przetargu na ichzakup trwa nawet kilka. Staranne zaprojektowanie przez producenta pojazdudostosowanego do indywidulanych potrzeb i wymagań zamawiającego przekłada sięna jego optymalną koncepcję, wysoką niezawodność i funkcjonalność. Nadmiernypośpiech na tym etapie postepowania nie sprzyja realizacji takich założeń.Zakupy taboru to inwestycja na 30 lat i dwa miesiące różnicy w dostawie nie mająz tej perspektywy żadnego znaczenia. Dłuższy czas pozwala na dopracowaniekonstrukcji pojazdu. Dla nas bardzo istotne jest zachowanie najwyższej jakościi niezawodności dostarczanych pojazdów, co przekłada się na gwarancjęefektywnej działalności przewozowej przewoźnika i zadowolenia pasażerów.

Czy zauważył Pan zmianę w podejściu do organizowania przetargówtaborowych w Polsce na przestrzeni ostatnich lat?

Na przestrzeni ostatnich kilkulat pojawił się widoczny trend zakupu taboru wraz z usługą jego utrzymania.Przewoźnicy dostrzegli, że optymalnym rozwiązaniem jest model, w którym toproducent dba o niezawodność i dostępność dostarczonych pojazdów. Uważam, że toracjonalne rozwiązanie. Przykładem są Koleje Mazowieckie, które kupiły pojazdywraz z usługa 18-letniego utrzymania. Dzięki temu przez kolejne lata przewoźniknie musi martwić się o serwis floty i może się skupić na prowadzeniudziałalności przewozowej. Uważam, że to właściwy kierunek i już wkrótcewiększość przetargów na zakup taboru będzie rozpisywana właśnie w ten sposób.

Jesteśmy przed wielkimi zakupami PKP Intercity. Na początek 12 ezt-ów.Czy jest to intersujący przetarg dla Stadlera?

Oczywiście przeanalizujemy tenprzetarg bardzo uważnie, tym bardziej, że mamy za sobą już jedno zrealizowanezamówienie na pociągi dla PKP Intercity. Pojazdy są w eksploatacji od grudnia2015 roku i mogą się poszczycić świetnymi wskaźnikami niezawodności. Chętniedostarczymy PKP Intercity kolejne pojazdy.

Ostatnio sporo mówiło się o produkcji metra i lokomotyw w Siedlcach.Czy jest to realny scenariusz dla polskiej fabryki?

Złożyliśmy ofertę w przetargu nazakup pociągów dla Metra Warszawskiego. Aktualnie KIO rozpatruje odwołania odwyniku tego przetargu. Czekamy na rozwój sytuacji.

Czyli gdybając, gdyby to Stadler wygrał przetarg na dostawę lokomotywczy pociągów metra dla polskiego przewoźnika, wówczas takie pojazdypowstawałyby w Siedlcach?

Jeśli wygralibyśmy przetarg nadostawę metra czy lokomotyw w Polsce, pojazdy byłyby produkowane w naszymsiedleckim zakładzie. Zakład produkcyjny w pobliżu klienta to łatwiejszykontakt, łatwiejszy serwis. Procesbudowy pojazdów szynowych to intensywny czas współpracy z klientem,kiedy odbywają się liczne spotkania, więc bliskość geograficzna jest korzystnadla obu stron.

Czy siedlecką fabrykę można łatwo przystosować do budowy lokomotyw czymetra?

Jeśli chodzi o aspektyprodukcyjne nie stanowi to większego wyzwania. Nasze zakłady produkcyjne sąprzygotowane w taki sposób, aby w każdym można było budować różne typy pojazdów.W halach w Siedlcach mamy różne rozstawytorów. Mimo, że lokomotywy i metro to nieco inne pojazdy niż np. ezty, proces ich produkcji jest zbliżony.

Siedlce produkują już tramwaje. Jak to wygląda w tym przypadku?

Jeśli chodzi o tramwaje –produkcja pudeł odbywa się w zakładzie Solaris Tram w Środzie Wielkopolskiej.Gotowe pudła są transportowane do Siedlec, gdzie są zabudowywane. W Siedlcachpowstają także wózki jezdne do tego typu pojazdów . Bardzo się cieszymy, żemogliśmy rozszerzyć siedlecką produkcję o kolejny typ pojazdów. Zakład radzisobie z tym zadaniem bardzo dobrze, a pierwsze efekty możemy już obserwować. Wczerwcu, podczas Czech Raildays, zaprezentowaliśmy nasz pierwszy tramwaj dlaOstrawy, a niebawem rusza także produkcja tramwajów dla Krakowa.


Komentarze