TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Stadler dla kolei zębatych
Ryszard Piech - Opublikowano: 17.11.2009 17:21:09 2 komentarze
Stadler dla kolei zębatych

Stadler Rail ma bardzo długie tradycje w budowie pojazdów szynowych dla licznych szwajcarskich wąskotorowych kolei zębatych. Dzięki temu doświadczeniu w przeciągi bieżącego roku Stadler zyskał cztery kontrakty na łączną sumę prawie 200 milionów franków szwajcarskich dotyczące dostawy pojazdów kolejek zębatych. Zamówienia to napłynęły z Francji, Austrii oraz Szwajcarii.

Nowa linia na Puy-de-Dôme

Najnowsze zamówienie dotyczy dostawy czterech składów kolejek zębatych dla potrzeb budowanej właśnie nowej linii na masyw Puy-de-Dôme. Linia zębata o długości 4 km będzie pokonywała różnicę 600 metrów w wysokości. Pociągi te będą zbliżone do dostarczonych dla obsługi linii na Montserrat niedaleko Barcelony, gdzie kursują już od 5 lat. Zamówienie o wartości 25 milionów franków szwajcarskich na dostawę nowych pociągów złożyło SNC-Lavalin, które jest odpowiedzialne za budowę i przyszłą eksploatację linii. Puy de Dôme to dawny wygasły wulkan typu kopułowego, który leży w paśmie Masywu Centralnego we Francji. Szczyt osiąga wysokość 1464 metry nad poziomem morza. Ostatnia erupcja wulkanu miała miejsce w 5760 roku p.n.e. Linia będzie zelektryfikowana i poprowadzi wzdłuż istniejącej drogi na szczyt. Dla zapewnienia lepszego widoku zostaną zastosowane panoramiczne okna.

Zentralbahn

Zentralbahn to stosunkowo nowa spółka kolejowa powstała w dniu 1 stycznia 2005 roku w efekcie fuzji Luzern-Stans-Engelberg-Bahn (LSE) oraz Brünigbahn. Centrala spółki znajduje się w miejscowości Stansstad w kantonie Niderwalden. Obie spółki posiadały wąskotorowe linie kolejowe o rozstawie szyn 1000 mm i zelektryfikowane napięciem 15 kV 16,7 Hz AC, czyli typowym zasilaniem kolejowym. Sieć obsługiwanych linii kolejowych składa się z dwóch linii wybiegających z miasta Lucerna. Pierwsza linia prowadzi do kurortu Engelberg, natomiast druga łączy Lucernę przez Meringen z Interlakien Ost. We wrześniu spółka poinformowała o zawarciu ze Stadler Rail kontraktu o wartości 141 milionów franków szwajcarskich na dostawę nowego taboru wąskotorowego, który pozwoli zastąpić istniejące 40 letnie składy. Zamówienie obejmuje dostawę 4 siedmioczłonowych zespołów oraz 6 trzyczłonowych. Wersja dłuższa będzie miała długość 126 metrów, 301 miejsc siedzących (80 w klasie pierwszej), masę 185 ton i prędkość maksymalną 120 km/h. Natomiast składy krótsze będą miały długość 54 metry i zaoferują 143 miejsca siedząc w tym 18 w klasie pierwszej. Będą one miały masę 82 ton i tożsamą z dłuższymi składami prędkość maksymalną 120 km/h. Dzięki możliwości stosowania trakcji ukrotnionej przewiduje się stosowanie dłuższych składów w roli bazowych, natomiast krótszych jako uzupełniające. Będą one wykorzystywane na trasie Lucerna –Interlaken Ost i z racji przeznaczenia dla pociągów międzyregionalnych zostaną wyposażone w przedział bistro. Dostawy mają być zrealizowane do 2013 roku. Również tutaj mają one zaoferować panoramiczne okna, aby umożliwić podziwianie widoków pokonywanej przełęczy Brünig. Pasażerowie mają również docenić niską podłogę w wejściach.

Mont Blanc

Z kolei Transports de Martigny et Régions złożyło w koncernie Stadler Rail zamówienie na dostawę dwóch trójwagonowych składów panoramicznych o wartości 18,5 miliona franków szwajcarskich. W ramach kontraktu zostaną dostarczone 2 trójwagonowe składy, które będą obsługiwały połączenia Mont Blanc Express na trasie Martigny –Le Châtelard –Frontière –Chamonix –Saint-Gervais. Trasa ta składa się z dwóch odcinków. Pierwszy z nich Martigny –Le Châtelard znajduje się w Szwajcarii i jest w gestii Transports de Martigny et Régions, natomiast drugi odcinek z Le Châtelard do Saint-Gervais znajduje się po stronie Francji i jest w gestii SNCF. Nowe składy będą bazowały na dostarczonych pięć lat wcześniej zespołach dla SNCF, jednak zostaną wyposażone w koła zębate. Składy francuskie ich nie posiadają, ponieważ szyna zębata występuje jedynie po stronie szwajcarskiej. Dzięki temu nowe składy będą mogły obsługiwać bezpośrednie połączenia międzynarodowe, podczas gdy obecnie w większości przypadków konieczne jest dokonanie przesiadki na granicy. Obie spółki kolejowe posiadają tory o metrowym rozstawie szyn, zelektryfikowane napięciem 850 V DC. Na części francuskiej występuje zasilanie z trzeciej szyny, natomiast na szwajcarskiej z sieci napowietrznej (za wyjątkiem tunelu wyposażonego w trzecią szynę).

Lokomotywy zębate

Stadler Rail otrzymało również zamówienie o wartości 12 milionów franków szwajcarskich na dostawę lokomotyw z napędem zębatym. W jego ramach po jednej lokomotywie odbiorą Zentralbahn (ZB) oraz Matterhorn Gotthard Bahn (MGB), obie ze Szwajcarii, natomiast Schneebergbahn z Dolnej Austrii zamówiło dwie maszyny. Lokomotywy te będą tożsame z dostarczonymi w 2005 roku maszynami dla ZB. Będą to pojazdy dwutrakcyjne o mocy 550 kW z trójfazowym przeniesieniem napędu. Podczas przejazdu po szlaku będą zasilane z trakcji elektrycznej, natomiast w trakcie prac torowych będą zasilane z silnika spalinowego. Wspólne zamówienie lokomotyw było podyktowane chęcią obniżenia kosztów, choć trzeba pamiętać, że każda z maszyn będzie dostosowana do wymagań poszczególnych linii.

Stadler Rail pozostaje niekwestionowanym liderem w rozwiązaniach indywidualnych, jakimi bez wątpienia są wąskotorowe kolejki zębate. Przedstawione tegoroczne zamówienia pokazują jak różne są potrzeby poszczególnych przewoźników wąskotorowych. Pokazują również, że wąskotorówki na zachodzie wcale nie umarły, a inwestowanie w ich przyszłość jest w pełni uzasadnione.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Szwajcaria
ZB
Francja
SNC Lavalin
TMR
Mont Blanc
MGB
Schneebergbahn
wąskotorówka
kolej zębata
  • straphan – 19.11.2009

    Skoro kolejka na Mont Blanc jest zasilana z sieci napowietrznej, to czemu nie widac jej na zdjeciu?

  • R. Piech – 21.11.2009

    No to było dobre pytanie. Jednak dopiero teraz mogłem poszukać odpowiedzi. Otóż pierwotnie obie trasy były w całości zasilane z trzeciej szyny. Jednak wprowadzone przez Szwajcarię w latach 1980-tych nowe przepisy bezpieczeństwa wymusiły wymianę na tym odcinku trzeciej szyny na sieć napowietrzną. W efekcie tego w Szwajcarii (za wyjątkiem tunelu, gdzie z braku miejsca pozostała trzecia szyna) linia jest zasilana z sieci napowietrznej. Natomiast we Francji (zdjęcie) pozostala trzecia szyna.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....