Stadler pokazał wnętrze nowego Flirta dla Kolei Mazowieckich

inforail
24.09.2019 14:15
0 Komentarzy

StadlerPolska zaprezentował dziś (24 września) w Gdańsku pierwszyelektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT wyprodukowany dla KoleiMazowieckich w ramach rekordowego zamówienia na 71 pojazdów.

Nowoczesny, niskopodłogowy, pięcioczłonowyelektryczny zespół trakcyjny FLIRT wyprodukowany w siedleckimzakładzie wyjedzie na mazowieckie tory już w tym roku.

Wuroczystej prezentacji pierwszego nowego pojazdu dla Mazowsza wzięliudział: przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej KoleiMazowieckich oraz przedstawiciele zarządu i rady nadzorczejStadlera. Pojazd został wyprodukowany w ramach kontraktu ramowegozawartego w styczniu 2018 r. Umowa o wartości ponad 2,2 miliarda złzakłada dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT wrazz ich serwisowaniem w całym okresie do naprawy w poziomie utrzymaniaP5 (max. 18 lat) i będzie zrealizowana przy wsparciu środkówunijnych. Wartość dofinansowania pierwszych sześciu pojazdów wramach RPO WM to 96,16 mln zł. Kolejne pojazdy będą dofinansowanez POIiŚ w wysokości 580 mln zł. Zamówienie jest największym whistorii polskiej kolei kontraktem na zakup pojazdów kolejowych.

Koleje Mazowieckie to dziś najprężniejrozwijający się przewoźnik kolejowy w kraju. Rekordowy,historyczny kontrakt na 71 nowoczesnych ezt-ów o wartości 2,2 mldzł potwierdza jego rolę na rynku. Codziennie potwierdzają ją teżpasażerowie wybierający popularną KM-kę jako środek transportudo pracy czy szkoły – podkreślałMarek Miesztalski, skarbnik województwa mazowieckiego.

Dostawypojazdów produkowanych w zakładzie Stadler Polska w Siedlcachzostały zaplanowane w sześciu transzach na podstawie oddzielnychumów wykonawczych. Pojazdy będą zastępowały stopniowo wycofywaneelektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 Kolei Mazowieckich,poprawiając znacząco komfort i bezpieczeństwo podróżowania wregionie, a także zapewniając nowe możliwości przewozowe.Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę sześciu elektrycznych zespołówtrakcyjnych FLIRT, z której pochodzi prezentowany pojazd, zostałazawarta w maju 2018 r. Pojazdy z tego zamówienia przewidziano doobsługi trasy Warszawa – Działdowo.

-To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu, aletakże dla całej branży kolejowej w Polsce. Z ogromną satysfakcjąwspólnie z producentem, prezentujemy Państwu pierwszy pojazd FLIRTnowej generacji. W najbliższych latach 71 takich właśnie pojazdówwyjedzie na tory Mazowsza, znacząco podnosząc komfort podróży.Realizacja tego przełomowego kontraktu nie pozostawia wątpliwości,że Koleje Mazowieckie to niekwestionowany lider w kraju pod względempoziomu nowoczesności parku taborowego, a także realizacjipionierskich projektów, wyznaczających standardy dla branżykolejowej w Polsce – powiedziałRobert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostaływyprodukowane w Polsce, na Mazowszu. To mieszkańcy tego regionuprodukowali pociągi, którymi sami będą podróżować. Dlatego napojeździe widnieje znak graficzny z podpisem: FLIRT –wyprodukowano w Siedlcach, który będzie przypominać o tejprzełomowej dla pasażerów inwestycji. Można to podsumować jednymstwierdzeniem: „z Mazowsza dla Mazowsza

– Zarówno ten, jak i pozostałe pojazdyFLIRT zamówione przez Koleje Mazowieckie, zostaną wyprodukowane wnaszym siedleckim zakładzie, przy udziale naszych lokalnychpartnerów i dostawców. Bardzo się cieszymy, że możemyzaprezentować dziś Państwu ten nowoczesny, komfortowy pociąg.Jestem przekonany, że przypadnie do gustu pasażerom na Mazowszu ibędzie dobrze służył przewoźnikowi – powiedział TomaszPrejs, członek zarządu, dyrektor zarządzający Stadler Polska.

PojazdFLIRT dla Kolei Mazowieckich to elektryczny zespół trakcyjny olekkiej, aluminiowej konstrukcji, a jego nowatorskie rozwiązaniatechniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Jestwyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacjiwizualno-dźwiękowej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, wygodnesiedzenia ze składanymi podłokietnikami i stolikami, gniazdkaelektryczne oraz nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo podróżnymzapewnia monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, defibrylatory orazinterkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą lubkierownikiem pociągu w sytuacji awaryjnej.

Pojazdjest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami -posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom zograniczoną mobilnością oraz pętlę indukcyjną dla osóbniedosłyszących poprawiającą słyszalność komunikatów.Przewidziano w nim także miejsce do przewozu wózków dziecięcych irowerów.

Pociągobsługiwany pojazdami FLIRT będzie mógł porusza się z prędkościąmaksymalną 160 km/h. Jeden ezt FLIRT zmieści 590 podróżnych, wtym 269 osób na miejscach siedzących. Pojazd to także nowa jakośćdla obsługi pociągu – ergonomicznie zaprojektowana kabinamaszynisty jest wyposażona w komfortowy fotel, urządzenie dochłodzenia i podgrzewania posiłków. Została także zaprojektowanastrefa dla kierownika pociągu wyposażona m.in. w ekran monitoringuz możliwością wygłaszania komunikatów.

Elektrycznyzespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich jest wyposażonyw urządzenia ETCS poziomu 2 (nowoczesny system GUARDIA produkcjiStadlera), który zwiększa bezpieczeństwo ruchu i prowadzeniapojazdu poprzez automatyczną kontrolę prawidłowości postępowaniaprzez maszynistę. Spełnia także wymagania najnowszych standardówTSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).


Komentarze