Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Statystycznie w 2016 r. każdy Polak prawie osiem razy jechał pociągiem

inforail
12.04.2017 11:29
0 Komentarzy

Z usług kolei wPolsce w ubiegłym roku skorzystało 292,5 mln pasażerów, to o 12 mln więcej niżw roku 2015 – poinformował w środowym komunikacie Urząd Transportu Kolejowego.

Jak informuje urząd, dla celów statystycznych zdefiniował onwskaźnik wykorzystania jako iloraz liczby pasażerów kolei przez liczbęmieszkańców kraju. Wskaźnik liczony w ten sposób wyniósł w ubiegłym roku 7,6.Oznacza to, że statystycznie każdy Polak ośmiokrotnie podróżował pociągiem wciągu roku. Średnia europejska jest jednak wyższa i wynosi 19 przejazdów.

„Najważniejszym czynnikiem zachęcającym do korzystaniaz kolei jest oferta odpowiednio dostosowana do potrzeb mieszkańców, w tymprzede wszystkim przemyślana konstrukcja rozkładu jazdy czyli m.in. odpowiedniaczęstotliwość kursowania pociągów. W przeciwnym razie alternatywą pozostaniejedynie transport drogowy, który nie jest ani tak bezpieczny ani takekologiczny jak kolej – ocenia cytowany w komunikacie Ignacy Góra, prezes UTK.

Jak informuje UTK, najwięcej z kolei korzystają mieszkańcywojewództwa pomorskiego, gdzie wskaźnik wykorzystania wynosi 23,3. Drugiemiejsce w tym zestawieniu zajmuje województwo mazowieckie ? 18,9. Kolejnewojewództwo ? wielkopolskie – osiągnęło poziom 8,2. Kolejne to województwodolnośląskie ze wskaźnikiem na poziomie 7,7. W pozostałych województwach poziomwykorzystania jest poniżej średniej krajowej, a najniższy występuje wwojewództwie podlaskim, gdzie średnia liczba podróży na mieszkańca wyniosła wubiegłym roku 1,5.

UTK tłumaczy przewagę wykorzystania kolei przez mieszkańcówwojewództw pomorskiego i mazowieckiego rozbudowanym w tych regionach systememkolei aglomeracyjnych, a podróż koleją jest tam alternatywą dla zakorkowanychdróg w dużych miastach. W województwach tych w ubiegłym roku skorzystałoodpowiednio 53,7 i 101,1 mln pasażerów.

Według UTK, w Polsce istnieje potencjał do zwiększenialiczby pociągów pasażerskich, ale – aby pobudzić transport kolejowy – należymiędzy innymi efektywnie wykorzystywać coraz bardziej nowoczesny tabor orazcoraz lepszą infrastrukturę.

„Istotna jest przede wszystkim przemyślana konstrukcjarozkładu jazdy. Niemniej ważna jest infrastruktura oraz usytuowanie przystankóww sposób umożliwiający skorzystanie z nich przez możliwie największy potokpodróżnych, a także dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych” -informuje UTK.

Urząd zaznacza jednocześnie, że nawet odpowiednio gęsta,lecz niedostosowana infrastruktura nie ściągnie pasażerów na kolej, a wmiejscach, gdzie trudno dostosować infrastrukturę kolejową, należy postawić naintermodalność (np. budowa parkingów w formule parkuj i jedź, rowery miejskie,dostosowanie rozkładu pociągu do autobusów miejskich lub dodatkowych).

Zdaniem urzędu, niedostosowanie oferty może doprowadzić dowyeliminowania coraz większej liczby połączeń, a co za tym idzie nieodwracalnejdewastacji i likwidacji linii.


Komentarze