Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sukces transportu intermodalnego to nowoczesne wielosystemowe lokomotywy

inforail
19.11.2018 09:49
0 Komentarzy

Inwestycje wnowoczesne wielosystemowe elektryczne lokomotywy liniowe będą decydowały osukcesie transportu kombinowanego w Polsce. Przedstawiamy komentarz PiotraDybowskiego, starszego specjalisty ds. sprzedaży lokomotyw pionu Rolling Stockw Siemens Mobility Sp. z o.o.

Widać wyraźną tendencję w zastępowaniu lokomotyw starychtypów w intermodalnych przewozach międzynarodowych i krajowych nowoczesnymtaborem. To powoduje skrócenie czasu przewozu koleją, eliminuje postoje nagranicach państwowych, a przede wszystkim zapewnia znaczne oszczędności wzużyciu energii elektrycznej i poszczególnych podzespołów.

Czym jest intermodal?

Transport intermodalny (kombinowany) łączy w sobie cechytransportu kolejowego (duże zdolności przewozowe, przemieszczanie dużej masyładunków na znaczne odległości w relatywnie krótkim czasie, ekologiczność imała wrażliwość na trudne warunki atmosferyczne) i cechy transportu drogowego(elastyczność, transport „door-to-door”, dostawy i odbiór ładunków w czasiewymaganym przez klienta). By intermodal mógł się rozwijać, konieczne jestzapewnienie wysokiej jakości usługi, szczególnie na odcinku kolejowym, który wwiększości przypadków jest znacznie dłuższy niż dowóz z lub do terminala. Nakontynencie europejskim nie można zapominać także o rozwiązaniach koniecznychna styku torów o różnej szerokości i różnych systemach zasilania prądem.

Wobec globalizacji gospodarki światowej i integracjigospodarki europejskiej, szybkie i niezawodne przewozy kolejowe będą odgrywałycoraz większą rolę w łańcuchach transportowych.

Intermodal rośnie wPolsce

Świadectwem tego, że zalety transportu kombinowanego sądostrzegane przez polityków i ekonomistów, jest przyznanie przez KomisjęEuropejską dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko na rozwój intermodalu w Polsce na łączną kwotę ponad 1,1 mld PLN.Lista rankingowa projektów objętych dofinansowaniem została niedawnoopublikowana przez CUPT. Spośród 31 projektów, które znalazły dofinansowanie, wsześciu wnioskodawcy bezpośrednio wskazali zakup nowoczesnych lokomotywliniowych, a w trzech zakup nowoczesnego taboru, przez co należy rozumieć – takżelokomotyw. Beneficjentami w zakresie tych projektów są przewoźnicy kolejowi ifirmy typu ROSCO, operatorzy transportu intermodalnego i spedytorzy.

Niewykluczone jest kolejne otwarcie na rozwój transportuintermodalnego i możliwość pozyskania dalszych funduszy.

Intermodal lubinowoczesne lokomotyw

Co wpływa na szybkość przewozu koleją? Przede wszystkiminfrastruktura o odpowiednich parametrach, umożliwiająca osiąganie wysokiejprędkości technicznej i handlowej, ograniczenie liczby postojów, zwolnień biegupociągu, płynna obsługa terminali od strony kolei. Z drugiej strony – przewagąkonkurencyjną są także nowoczesne pojazdy.

Współczesne wymagania stawiane w zakresie transportukombinowanego spełniają nowoczesne elektryczne lokomotywy wielosystemowe, zdolnedo prowadzenia pociągów transportu intermodalnego z prędkością powyżej 120km/h. Duża rezerwa mocy, siły pociągowej, charakterystyka trakcyjna tychpojazdów zapewniają utrzymanie rozkładowych czasów przejazdu, nawet na liniacho trudnym profilu, przy zmieniającym się ciężarze pociągu i niesprzyjającychwarunkach atmosferycznych.

Lokomotywa nie lubisię zatrzymywać

Nowoczesne rozwiązania napędu umożliwiają pracę lokomotywwielosystemowych przy różnych rodzajach napięcia w sieci trakcyjnej, co eliminujekonieczność zatrzymania pociągu na stacjach granicznych. Brak postojów nagranicy to znaczne oszczędności energii, skrócenie czas przejazdu i zwiększenieprzepustowości sieci kolejowej. W zależności od organizacji pracy (rozkładjazdy, wymiana drużyn trakcyjnych, czas oczekiwania na pociąg na stacjachzwrotnych czy terminalach) nowoczesne lokomotywy w ruchu towarowym w przewozachintermodalnych osiągają przebiegi nawet do 1000 km, a w ruchu pasażerskim –znacznie przekraczającym 1000 km na dobę.

Znacznie wyższa dostępność i niezawodność nowoczesnychlokomotyw obniża koszty ich eksploatacji w porównaniu do taboru klasycznego, conawet wobec wyższych kosztów pozyskania poprawia rentowność wykonywanychprzewozów. Tak więc, nowoczesne elektryczne wielosystemowe lokomotywy liniowegwarantują odpowiednią jakość (szybkość, niezawodność, punktualność) na odcinkukolejowym w transporcie kombinowanym i umożliwiają obniżenie kosztówoperacyjnych.

Przykładem takiego pojazdu jest lokomotywa Vectronprodukowana przez Siemens Mobility i przystosowana do pracy przy zasilaniuprądem stałym 3 kV, przemiennym (15 kV 16,7 Hz i 25 kV 50 Hz) oraz w wersjiwielosystemowej (wszystkie powyższe systemy zasilania + 1,5 kV DC). Vectronymają homologację w 18 krajach europejskich, w tym w Polsce.

Lokomotywa lubi oszczędzać(prąd, koła i hamulec)

Wobec znacznych obecnych i spodziewanych wzrostów cenenergii, każda zaoszczędzona kilowatogodzina przekłada się na wymierne korzyścifinansowe przewoźnika, a mniejsze zużycie energii do wykonania tej samej pracyprzewozowej będzie stanowiło przewagę konkurencyjną.

W lokomotywach Vectron zastosowano wiele rozwiązańumożliwiających osiągnięcie znacznych oszczędności energii. Przede wszystkimzaawansowany system sterowania napędem umożliwia rekuperację energiielektrycznej. W systemach prądu przemiennego 100% energii elektrycznejwyzwalanej przy hamowaniu może być oddane do sieci. Dzięki układomprzeciwpoślizgowym, wyeliminowanie poślizgu przy rozruchu i hamowaniu ograniczapobór energii i zużycie elementów napędowych.

W Vectronach zastosowano m.in. nowy typ zestawu kołowego, wktórym – w porównaniu do innych rozwiązań – możliwe jest o 10 mm większezużycie średnicy tocznej koła. Dzięki temu wydłuża się czas eksploatacjizestawu kołowego, przebiegi są rzadsze, co obniża koszty eksploatacji pojazduoraz podnosi współczynnik jego dostępności.

Lokomotywa ma także możliwość wykorzystania pełnej siłyhamulca elektrodynamicznego, która w wielu krajach podniesiona została zestandardowej wartości 150 kN do 240 kN..

Oznacza to, że – szczególnie w przewozach kombinowanych – wznacznym zakresie ciężaru pociągu, pochylenia linii kolejowej i osiąganychprędkości, możliwa jest regulacja prędkości pociągu niemalże do jegozatrzymania wyłącznie poprzez użycie hamulca elektrodynamicznego. Podniesienieefektywności hamulca daje znaczne oszczędności zużycia zestawów kołowych iczęści ciernej hamulca w wagonach, co przekłada się na wymierne korzyścifinansowe. Dzięki temu eliminuje się tarcie związane z użyciem klasycznegohamulca klockowego czy tarczowego, co przekłada się na ograniczenie hałasu iemisji pyłów do środowiska. Są to korzyści niewymierne, ale w skali siecikolejowej przynoszące istotne oszczędności.


Komentarze