TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Tabor eksploatowany tylko do określonego wieku? Posłanka pyta
InfoRail.pl - Opublikowano: 04.03.2020 12:45:45
Tabor eksploatowany tylko do określonego wieku? Posłanka pyta

Bardzo ciekawe, aczkolwiek – jak się wydaje – nieco oderwane od rzeczywistości pytanie zadała Ministrowi Infrastruktury posłanka Paulina Matysiak.

Zapytała bowiem w interpelacji czy w planach Ministerstwa Infrastruktury jest dookreślenie w odpowiednim rozporządzeniu maksymalnego czasu eksploatacji taboru kolejowego? Stwierdziła także, że polskie przepisy prawa (unijne chyba również – red.) w żaden sposób nie regulują, jak długo przewoźnik kolejowy może wykorzystywać swój tabor do wykonywania przewozów pasażerskich. Wystarczy, że przewoźnik kolejowy posiada licencję wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego, a sam pociąg, jeśli przejdzie wymagane przeglądy (P1-P5), może być dopuszczony do ruchu bez żadnych ograniczeń jego wieku.

Już w 2017 r. Urząd Transportu Kolejowego informował, że średni wiek taboru lokomotywowego to 36,9 roku, a średni wiek taboru wagonowego to 30,3 roku. W opinii posłanki Pauliny Matusiak, jak i wielu pasażerów, podróż składem, który nie jest klimatyzowany, nie posiada toalety z zamkniętym obiegiem ani nie jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zniechęca czy wręcz uniemożliwia skorzystanie z przewozów kolejowych. Tabor taki bywa również awaryjny, co ma duży wpływ na punktualność pociągu w naszym kraju. Planowane inwestycje taborowe w PKP Intercity z pewnością poprawią tę sytuację w najbliższych latach. Nie ma jednak ze strony Pana Ministra jasnej deklaracji, kiedy możemy się spodziewać całkowitego wycofania pociągów, które zostały wyprodukowane prawie 40 lat temu – stwierdziła posłanka.

Wydaje się jednak, że cel jaki obrała sobie składająca interpelację nie jest do końca trafiony. Nie stanowi bowiem żadnej tajemnicy, że akurat PKP Intercity mocno inwestują w wymianę i modernizację taboru. Według informacji przekazanych portalowi InfoRail.pl przez szefa FPS Huberta Stępniewicza zmodernizowany wagon może z powodzeniem być eksploatowany przez kolejnych 20 lat. Mimo zatem że faktycznie ma nawet 30 lat trudno porównywać go z niezmodernizowanym wagonem czy klasycznym EN57. I tu dochodzimy do sedna sprawy. Temat oczywiście wymaga zgłębienia, ale nie w odniesieniu tylko do PKP Intercity, ale również, a może przede wszystkim do innych przewoźników. Tych, którzy nadal eksploatują jednostki niezmodernizowane, a co za tym idzie niezapewniające podróży w dobrych warunkach.

Trudno również przypuszczać, aby Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na wprowadzenie zapisów określających maksymalny wiek taboru. Byłaby to śmierć dla niektórych polskich operatorów, chyba że wiek te określono by na 50 lat. A to całkowicie mija się z celem. Czekamy na stanowisko resortu w tej sprawie. Do tematu będziemy wracać.  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ministerstwo Infrastruktury
tabor

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....