Tarcza TBM gotowa na przyjazd do Łodzi

inforail
22.11.2019 12:15
0 Komentarzy

PKP Polskie LinieKolejowe podały dziś (22 listopada), że potwierdziły u producenta przygotowaniepierwszej tarczy TBM.

Transport maszyny o długości 95 m i średnicy blisko 9 mruszy w listopadzie. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z POIiŚotworzy nowe możliwości kolei w Polsce. Maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 mprzygotuje cztery tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i ŁodziŻabieńca, o łącznej długości 4,5 km.

Po odbiorze maszyny TBM producent przedstawił reprezentantomPLK działanie podstawowych urządzeń. Została włączona tarcza. Blisko 9 m czołowyposażone jest w 32 dyski oraz 86 zębów – specjalne elementy do przebijaniasię przez grunt. Tarcza obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, któryjest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa dodalszych prac budowlanych. TBM może wydrążyć dziennie około 10 m tunelu. Poodbiorze maszyny, kolejnym etapem jest demontaż i transport poszczególnych  elementów do Łodzi. Pierwsze części powinnypojechać na przełomie listopada i grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóznierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterechprzylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistycznafirma.

Miejsce startu TBM

W Łodzi pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską, gdziepowstanie komora startowa dla  tarczy TBMpostępują roboty związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów.

Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanieniezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu.Uzyskanie pozwolenia planowane jest przed dostawą maszyn TBM do Łodzi. Wzwiązku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum podjęło w październiku2019 r. decyzję o zmianie lidera. W efekcie, poprawiło się tempo prac wzakresie przygotowania placu budowy komory startowej. W miarę możliwości będąnadrabiane zaległości. Według zamierzeń wykonawcy zabudowa tarczy planowanajest do marca. To pozwoli w połowie roku rozpocząć prace maszyny przy tunelach.

Podczas działań wykonawca zobowiązany jest do prowadzeniam.in. pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonychprac. Będzie też prowadzony monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowęmiejską.

Tunel, który łączyPolskę

Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicamiOdolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i ŁódźŚródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą ośrednicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała w Polsce. Taką samąmetodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i ŁodziŻabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76 m. Początek tunelu, przystacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie liniaosiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

 Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętychbudową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnegosystemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowejPolski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego staniesię dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrumŁodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osiwschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ– południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodnydojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwacodzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T),Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jestwspółfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne  to 1 434 417 385,13 zł. PLK podpisały wgrudniu 2017 r. umowę z konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo BudowyDróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego wŁodzi. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r.


Komentarze