Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TKp1-46 jako zabytek przed dworcem Bydgoszcz Główna

inforail
02.11.2015 08:51
0 Komentarzy

PKP SA chcą wykonać prace renowacyjne parowozu TKp1-46wpisanego do rejestru zabytków. Będą one polegały na odrestaurowaniu lokomotywyi przystosowania do pełnienia funkcji pomnika do zwiedzania na stacji BydgoszczGłówna łącznie z właściwym przygotowaniem i przetransportowaniem parowozu.Oferty na renowację lokomotywy można składać do 16 listopada 2015 roku, zaśokres prac oznaczono na 90 dni. Wszystko zatem wskazuje, że przed bydgoskimdworcem parowóz-pomnik stanie już na początku przyszłego roku. Jedyne kryteriumwyboru stanowi najniższe wynagrodzenie wykonawcy.

Przeprowadzenie prac renowacyjnych parowozu TKp1-46 ma nacelu odrestaurowanie lokomotywy oraz przystosowanie jej do pełnienia funkcjinowoczesnego i przyjaznego dla oglądających pomnika eksponowanego na tereniestacji Bydgoszcz Główna Osobowa. Kompleksowa renowacja parowozu wraz zdostosowaniem do zwiedzania ma polegać na:

?zabezpieczeniu przed niszczeniem na skutek upływu czasu i starzenia sięmateriałów,

?odtworzeniu wyglądu parowozu z okresu jego służby na PKP po 1945 roku poprzezodnowieniu części i malatury oraz zamontowaniu brakujących elementówwyposażenia,

?umożliwieniu bezpiecznego zwiedzania wnętrza budki maszynisty,

?właściwym przygotowaniu lokomotywy do przetransportowania na miejsce renowacjioraz na docelowe miejsce ekspozycji. Prace renowacyjne muszą być prowadzonezgodnie z zasadami sztuki konserwatorskiej. W trakcie prac należy wykonywaćdokumentację fotograficzną obrazującą przebieg i zakres robót. Wszystkiedziałania muszą być odpowiednie dla tego typu pojazdów.

Przeprowadzenie prac renowacyjnych parowozu TKp1-46 ma objąćcałą lokomotywę. Oczyszczeniu, naprawie i zabezpieczeniu zostaną poddane takżete elementy, do których dostęp jest bardzo ograniczony. Pominięcie ich wtrakcie procesu renowacji, spowoduje dalsze niszczenie lokomotywy, choć procesten będzie zewnętrznie niewidoczny, natomiast skutki tego w krótkim czasieujawnią się ze zdwojoną siłą.

Prace mają zostać podzielone na kilka etapów.

I Faza

Pierwsza faza polega na właściwym przygotowaniu parowozu doprzejazdu z miejsca obecnego postoju do hali, gdzie będzie prowadzonarenowacja. W tym celu, zgodnie z instrukcjami, należy zdemontować wszystkieelementy układu napędowego, które mogą się poruszać na skutek ruchu, co przybraku właściwego smarowania, spowoduje ich uszkodzenie. Są to przede wszystkimkorbowody, wiązary oraz elementy układu rozrządu pary: przeciwkorby i drążkimimośrodowe. Ponadto należy sprawdzić stan łożysk osiowych oraz uzupełnić olejw spodkach maźniczych. Układ hamulcowy, powinien być zabezpieczony przedmożliwym zablokowaniem kół przez klocki. Należy również sprawdzić stantechniczny elementów układu cięgno-zderznego i przesmarować jego części.Parowóz należy przetransportować za lokomotywą spalinową z prędkością około 3-5km/h natomiast na rozjazdach z prędkością 1 km/h. Ten etap prac to około 100roboczogodzin.

II Faza

Druga faza rozpoczyna się po ustawieniu lokomotywy w miejscuprowadzenia prac. Roboty polegają na oczyszczeniu lokomotywy ze wszystkichśmieci zalegających w budce, skrzyniach wodnych i węglowej, palenisku,popielniku, dymnicy. Oprócz tego należy usunąć wszystkie skorodowane orazzniszczone elementy lokomotywy: otuliny kotła, osłon bloków silników, ścianbudki maszynisty, ścian i podłóg skrzyń wodnych i węglowej itd. Części tenależy zachować do ponownego montażu do użycia jako szablony do wykonanianowych. Następnie należy zdemontować wszystkie uszkodzone części, które będąnaprawiane, uzupełniane lub wykonane będą ich repliki. Ten etap prac to około150 roboczogodzin.

III Faza

W trzeciej fazie prowadzone są prace mające na celuoczyszczenie lokomotywy ze rdzy, brudu i starej malatury. Konieczne będziebardzo dokładne oczyszczenie przy pomocy szlifierek kątowych a także dłut iskrobaków wszystkich elementów parowozu. Tylko takie przygotowanie powierzchnipozwoli na położenie odpornej i trwałej powłoki malarskiej. Jednocześnie takimsamym procesom czyszczenia poddane muszą być zdemontowane z lokomotywy elementywyposażenia. W tej fazie na bieżąco prowadzona jest także weryfikacja rzeczywistegostanu zachowania wielu elementów lokomotywy, gdyż dopiero po kompleksowymoczyszczeniu wszystkich powierzchni będzie można szczegółowo ocenić skalęzniszczenia przez korozję. To najbardziej czasochłonny i pracochłonny etapprac. Na tą fazę należy przeznaczyć około 1000 roboczogodzin.

IV Faza

W kolejnym etapie prac odtwarzane jest wyposażenie parowozu.Na lokomotywie uzupełniane są wycięte lub zniszczone elementy poszycia,stelaży, ścian itd. poprzez wspawanie nowych. Pozyskane drogą zakupu elementywyposażenia muszą zostać poddane oczyszczeniu i renowacji. W przypadkuwytwarzania replik brakujących części zadanie polegać będzie na wykonaniuodlewów, następnie ich obrobieniu oraz dopasowaniu i wstępnym montażu. Na tąfazę należy przeznaczyć około 500 roboczogodzin.

V Faza

Kolejną fazą prac jest nałożenie powłok malarskich. Wykonujesię je po uzupełnieniu wszystkich usuniętych wcześniej elementów: wspawaniublach, oraz zamocowaniu części i osprzętu. Nakładane są 2 warstwy farbypodkładowej oraz 2-3 warstwy farby nawierzchniowej. Duże powierzchnie malowanesą metodą natryskową, inne części są malowane ręcznie. Na tą fazę należyprzeznaczyć około 240 roboczogodzin.

VI Faza

VI faza to przetransportowanie lokomotywy z miejscaprowadzenia prac renowacyjnych na miejsce docelowej ekspozycji. Odbyć się tomusi na takich samych zasadach jak poprzedni przejazd. Po finalnym ustawieniuparowozu należy założyć wszystkie zdemontowane wcześniej części układu napędowegooraz rozrządu pary. Na ten etap należy przeznaczyć około 200 roboczogodzin.

VII Faza

Ostatnią fazą będą prace wykończeniowe. Polegać one będą,między innymi, na podłączeniu parowozu do instalacji elektrycznej, wstawieniuszyb w oknach, zabezpieczeniu przez przesunięciem, ostatecznym sprzątaniu itp.Na ten etap należy przeznaczyć około 50 roboczogodzin.


Komentarze