Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Torpol jedną z najaktywniejszych spółek na rynku przetargów kolejowych

inforail
23.03.2017 06:21
0 Komentarzy

Grupa Torpol ma wportfelu zamówień ponad 0,4 mld zł netto bez udziału konsorcjantów, a wnajbliższym czasie przewidywane jest podpisanie ofert, które w I kwartale 2017r. zostały uznane za najkorzystniejsze, o łącznej wartości ponad 1,23 mld złnetto.

Stawia to Torpol na pozycji jednej z najaktywniejszychspółek na rynku przetargów kolejowych. Łącznie portfel zamówień przekracza 1,64mld zł netto. Skonsolidowane obroty Grupy Torpol w 2016 r. przekroczyły 770 mlnzł, EBITDA wyniosła 32,4 mln zł, a zysk netto 10,1 mln zł.

Jednostkowe przychody ze sprzedaży Torpol S.A. w 2016 r.wyniosły 743 mln zł, EBITDA 38,1 mln zł, a zysk netto: 15,4 mln zł.

Ubiegły rok był trudnym okresem dla całej branży kolejowej wPolsce, co wpłynęło również na wyniki Torpolu. Jednak dzięki realizowanym zolbrzymim zaangażowaniem, zgodnie z ustalonymi terminami, robót budowlanych nadwóch największych kontraktach kolejowych (budowa dworca Łódź Fabryczna ?ponad1,7 mld zł oraz linii E-75 na odcinku Rembertów ? Sadowne ? ponad 1,5 mld zł)ten negatywny wpływ został w dużej mierze zneutralizowany. Olbrzymim sukcesemkonsorcjum, którego liderem był Torpol S.A., było terminowe oddania do użytkudworca Nowa Łódź Fabryczna, który jest z pewnością jednym znajnowocześniejszych, największych, wyposażonych w nowej generacji systemybezpieczeństwa i nadzoru, ale również najładniejszych dworców w Europie. Bardzoistotnym osiągnięciem było również zapewnienie, z dniem wejścia nowego rozkładujazdy (11.12.2016 r.), przejezdności modernizowanej linii E-75, którejzaawansowanie na koniec 31.12.2016 r. wynosiło 95%. Tak sprawna i efektywnarealizacja kontraktów to zasługa bardzo zaangażowanej kadry inżynieryjno-technicznejoraz specjalistycznego zaplecza sprzętowego spółki. Ważnym wydarzeniem byłotakże wejście Grupy Torpol na rynek inwestycji kolejowych w Norwegii. Dziękiinwestycjom w rozwój struktury zarządzania projektami oraz pozyskanie kluczowychdla procesu realizacji prac na kolei pracowników, Torpol Norge AS zdobyłpierwsze zamówienia od Norweskich Kolei Państwowych na kwotę ponad 60 mln NOKnetto – wyjaśnia Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu. Jeśli chodzi o poziom wyników sprzedaży, to spodziewamy się, że choćożywienie widać już teraz m.in. po rosnącym portfelu zamówień, to dopiero rok2018 może być jednym z lepszych okresów, a kulminacja nastąpi prawdopodobnie wlatach 2019-2021 ? dodaje Grabowski.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. zakłada wydatki owartości ok. 66,4 mld zł, natomiast zaktualizowany Norweski ProgramTransportowy na lata 2018-2029 przewiduje nadkłady rzędu 230 mld NOK (ponad 110mld zł). Stąd ożywienie rynku i zwiększona aktywność spółek z Grupy w kwestiiofertowania. W 2016 roku Torpol złożył w postępowaniach przetargowych 62 ofertyna ponad 10 mld zł, z czego pozyskał lub jego oferta została uznana zanajkorzystniejszą w 16 postępowaniach o łącznej wartości 1,26 mld zł netto.Dużą aktywność wykazały spółki zależne ? Torpol Norge AS uczestniczył w 22postępowaniach, z czego pozyskał 8 o wartości 32 mln zł netto, a TorpolOil&Gass p. z o.o. uczestniczyła w 154 postępowaniach pozyskując 25mających wartość 20 mln zł netto. Torpol jest jednym z głównych wykonawców narynku modernizacji kolei w Polsce. Chcemy umacniać tą pozycję, a także budowaćswoją markę na rynku norweskim. Zamierzamy być aktywnym i efektywnymuczestnikiem rynku zarówno w Polsce, jak i w Norwegii ? deklaruje prezesGrzegorz Grabowski. Jestem przekonany, że dysponowanie własną, doświadczoną,posiadającą uprawnienia i kompetencje kadrą oraz kompleksowym parkiemmaszynowym pozwoli na składanie konkurencyjnych ofert przetargowych przyzachowaniu zadowalającej rentowności pozyskanych projektów.

W 2016 r. średnia rentowność na sprzedaży brutto w Grupiewyniosła ok. 5,7%, w porównaniu z 5,5% na koniec 2015 r. Rentowność sprzedażynetto za 2016 rok wyniosła 2,3% w Grupie, co stanowi spadek o 1,2 p.p. Wynikato z poniesionych kosztów rozwoju spółek zależnych oraz niskiego portfela zamówień, wynikającego zniskiej aktywności zamawiających.

W drugiej połowie 2016r. miały miejsce aktualizacje dwóch największych projektów inwestycyjnych (KPKi NTP). Już widzimy ożywienie w PKP PLK S.A. i Bane NOR (Norweskie Koleje Państwowe)w rozstrzyganiu przetargów. Pozwala nam to optymistycznie patrzeć wprzyszłości, a perspektywy rozwoju Grupy Torpol w Polsce i na rynku norweskimoceniamy pozytywnie ? podsumował prezes Grabowski.


Komentarze