Trudna sytuacja Parowozowni Wolsztyn, grozi jej zaprzestanie działalności?!

inforail
30.05.2020 12:45
0 Komentarzy

Epidemia koronawirusaspowodowała, że trudna sytuacja Parowozowni Wolsztyn jeszcze się pogorszyła –powiedział PAP jej dyrektor Wojciech Marszałkiewicz. Jak zapewnił, walczy o to,by jedyna taka zajezdnia parowozów na świecie nie przestała działać.

Przez niemal trzy miesiące, od 12 marca, instytucja byłazamknięta dla odwiedzających – z końcem maja została otwarta w ograniczonymzakresie i z zachowaniem środków bezpieczeństwa. Na razie nie ma możliwościzwiedzania grupowego parowozowni, nie można wynająć przewodnika, nie ma teżmożliwości przejazdów w kabinie maszynisty.

Znajdująca się w wielkopolskim Wolsztynie parowozownia jestunikatowym w skali globu miejscem, skąd regularnie wyjeżdżają parowozy, byprowadzić planowe pociągi pasażerskie. To też chętnie odwiedzany skansen orazwyjątkowe miejsce pracy kilkudziesięciu osób z Wolsztyna, Wielkopolski iwojewództwa lubuskiego.

Jak powiedział PAP szef parowozowni, epidemia koronawirusanaruszyła i tak wątłe finanse instytucji. W tym roku trzeba było odwołaćściągającą dziesiątki tysięcy widzów z całego świata paradę parowozów. W marcuzawieszone zostały też turystyczne przejazdy pociągami prowadzonymi przezparowóz – istotne źródło dochodów.

Tymczasem parowozownia pilnie potrzebuje remontu liczącejprzeszło wiek hali parowozowej – obiektowi może grozić katastrofa budowlana.Stałych napraw wymagają trzy działające lokomotywy, zaś te nieczynne -odpowiedniej konserwacji.

Mimo sytuacji epidemiologicznej parowozy nie przestały wozićpasażerów na stałych liniach, zgodnie z rozkładem jazdy Kolei Wielkopolskich.Rokrocznie pociągi takie przejeżdżają ponad 50 tys. km na rozkładowych trasachi ok. 15 tys. km na trasach komercyjnych, turystycznych. Regularne przewozynormalnie odbywają się z Wolsztyna do Leszna i z Wolsztyna do Poznania.

Parowozownia dysponuje trzema czynnymi parowozami – dwakursują po Wielkopolsce, trzeci jest w okresowej naprawie rewizyjnej.

„W normalnym roku nie jesteśmy w stanie zrealizowaćwszystkich zamówień komercyjnych, ale teraz, przez koronawirusa, wszystkostanęło. Nasz roczny budżet to jest ok. 7 mln zł; wypracowujemy ok. 5 mln zł,zaś ok. 2 mln zł to dotacje od naszych organizatorów” – wyjaśniłMarszałkiewicz.

Jak dodał z powodu epidemii koronawirusa tegoroczne dochodyparowozowni będą niższe przynajmniej o 1 mln zł.

„Do tego mamy problem z pozyskaniem środków od naszychorganizatorów: jednym przypadku pieniędzy nie otrzymaliśmy od ubiegłego roku, winnym – kwota została zmniejszona o połowę, a ratalne wypłaty zawieszono wlutym. To dla nas kolejne setki tysięcy złotych mniej. Tymczasem okresowyremont czynnego parowozu to nie mniej niż 3,5 mln zł. Jeśli nie przeprowadzimyremontu hali za ok. 5 mln zł, budynkowi grozi katastrofa. Samodzielnie tychpieniędzy nie wypracujemy” – powiedział.

Pilnie potrzebne są też pieniądze na odrestaurowanie 12lokomotyw – eksponatów, które stoją i nie są planowane do uruchomienia.

„Remont jednej takiej lokomotywy kosztuje ok. 100 tys.zł – zaproponowano mi 50 tys. zł na wszystkie dwanaście. Tymczasem bez dobrzeprzeprowadzonej renowacji te lokomotywy po prostu się rozsypią. Sytuacja jestbardzo trudna, ale ja parowozowni nie wygaszę, bo w przypadku takiej instytucjipo zamknięciu ponowny rozruch jest po prostu niemożliwy” – powiedziałWojciech Marszałkiewicz.

W Parowozowni Wolsztyn pracuje około 30 osób w tym 10maszynistów.

„Maszyniści to nasz skarb szczególny, głównie ludzie wwieku emerytalnym. Są kolejni chętni do prowadzenia parowozów – mamy trzy młodeosoby z licencją maszynisty, teraz powinni iść na kurs, by zdobyć świadectwomaszynisty – ale to są drogie rzeczy – nie stać nas na to” – wyjaśniłMarszałkiewicz.

Szef parowozowni podkreślił też, że duża część osóbzwiązanych z tą instytucją to ludzie z unikatowym doświadczeniem.

„W naszej parowozowni wiele rzeczy robimy własnymsumptem lub dzięki zaprzyjaźnionym przedsiębiorcom – przecież części dolokomotywy nie kupi się w sklepie. Tutaj praca wygląda inaczej niż w każdyminnym zakładzie pracy; nasza załoga to pasjonaci, prawdziwi zapaleńcy. Ludziecenią sobie to, że pracują w jedynej na świecie czynnej parowozowni z rozkłademjazdy” – powiedział Marszałkiewicz.

W Parowozowni Wolsztyn zobaczyć można około 30 unikatowychlokomotyw, w tym „Piękną Helenę” – parowóz Pm36-2 z 1937 roku, orazpierwszy polski parowóz osobowy Ok22-31 z 1929 roku. W swojej kolekcji posiadateż około 20 historycznych wagonów, a także inne pojazdy szynowe: dźwigwarsztatowy i pług odśnieżny z 1883 roku.

Parowozownia Wolsztyn jest instytucją kultury WojewództwaWielkopolskiego utworzoną przez Województwo Wielkopolskie, Gminę Wolsztyn,Powiat Wolsztyński oraz PKP Cargo S.A. (PAP)    


Komentarze