Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tunel Gotarda otwarty dla pociągów

inforail
11.12.2016 11:51
0 Komentarzy

Najdłuższy inajgłębszy tunel kolejowy na świecie został oddany w niedzielę do użytkukomercyjnego. Nowy tunel Świętego Gotarda przyspieszy ruch pociągów międzypółnocną i południową Europą przez Alpy Szwajcarskie.

Pierwszy pociąg wyruszył z Zurichu o godzinie 7.09 i przyjechałdo Lugano o godzinie 8.17.

Tunel został oficjalnie otwarty w czerwcu przez prezydentaSzwajcarii Schneider-Ammann w towarzystwie kanclerz Niemiec Angeli Merkel,prezydenta Francji Francois Hollande'a, ówczesnego premiera Matteo Renziego ikanclerza Austrii Christiana Kerna.

Nowy tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel) ma57,09 km długości, a jego trasę dzieli w pewnym miejscu od powierzchni ziemi aż2300 metrów. Jest najdłuższym tunelem kolejowym w świecie i zepchnął na drugiei trzecie miejsce oddane do użytku w 1988 roku podmorskie połączenie japońskichwysp Honsiu i Hokkaido oraz funkcjonujący od 1994 roku tunel pod Kanałem LaManche, które liczą odpowiednio 53,8 i 50,4 kilometra. Pozycji tej nie odbierzemu budowany obecnie tunel bazowy pod przełęczą Brenner na granicy Austrii iWłoch, który ma mieć 55 kilometrów długości. Nie pozbawi on także tunelugotardzkiego światowego rekordu głębokości, gdyż nie oddali się od powierzchniziemi więcej niż o 840 metrów.

Budowa tunelu trwała 17 lat i kosztowało ok. 11 mld euro.Każdej doby przejedzie nim z prędkością 100 km/h 260 pociągów towarowych i 65pociągów pasażerskich, mogących jechać z prędkością do 200 km/h.


Komentarze