Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tunele kolejowe będzie budować się łatwiej?

inforail
06.02.2018 14:37
0 Komentarzy

Projekt zmian w przepisach mających usprawnić budowę tunelikolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa przyjęła we wtorek RadaMinistrów – poinformował we wtorkowym komunikacie resort infrastruktury.

Chodzi o zmiany w ustawie o komercjalizacji irestrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie KolejePaństwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym.

„Podjęte dzisiaj przez rząd decyzje dotyczą przyszłościkolei. Ułatwiają realizację inwestycji tunelowych na liniach kolejowych.Umożliwiają także nieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkomsamorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym, które zajmują sięzachowaniem w jak najlepszym stanie technicznym naszego dziedzictwa, jakim sąkoleje wąskotorowe i turystyczne” – powiedział cytowany w komunikacieminister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowe przepisy usprawnią budowę tuneli kolejowych, gdyż nietrzeba już będzie wykupywać gruntów, pod którymi będą one przebiegać.

„Z jednej strony chodzi o sprawną realizację projektówinwestycyjnych (tunel jest elementem inwestycji kolejowej), z drugiej – o zachowanieprawa własności przez obecnych właścicieli gruntów (przewidziano prawo doodszkodowania za ograniczenie korzystania z nieruchomości po budowie tunelu).Przyjęte rozwiązanie ułatwi budowę i modernizację tuneli kolejowych oraz ichużytkowanie, zwłaszcza na terenach zurbanizowanych” – napisano wkomunikacie.

Obecnie obowiązujące przepisy wymagają, aby budowa tunelumetodą wiertniczą powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomościznajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich wużytkowanie wieczyste PKP Polskim Liniom Kolejowym. Resort infrastrukturyzwraca uwagę, że takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym(wraz ze stojącymi na nich kamienicami), byłoby nieracjonalne, przede wszystkimze względu na koszty oraz przejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej,które są praktycznie zbędne dla zarządcy infrastruktury kolejowej.

Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dlafunkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanieprzez PKP (i spółki przez nie utworzone) zbędnego mienia ruchomego i materiałówpozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzeczorganizacji pozarządowych działających w tym obszarze.

„Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwaniezabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będąmogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie nawarunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie” – informujeresort.

Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie równieżzarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność irozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.


Komentarze