Ty2-540 odzyskał dawny blask

inforail
19.11.2019 14:45
0 Komentarzy

76-letni niemieckiparowóz pamiętający czasy II Wojny Światowej, dzięki kolejowym pasjonatomprzechodzi swoją drugą młodość.

Zakończyła się renowacja lokomotywy Ty2-540, która od ponaddwóch miesięcy stoi przed dworcem w Legnicy. Od dziś będzie dostępna dlawszystkich zwiedzających.

Projekt odnowienia parowozu wyprodukowanego w zakładach F.Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (obecnie Elbląg) towspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i dolnośląskiego zakładu PKP Cargo.Przez ostatnie 24 lata miłośnicy kolei mogli oglądać zabytkową maszynęwyłącznie przez okna przejeżdżającego w sąsiedztwie legnickiej lokomotywownipociągu. Od dziś będzie zupełnie inaczej.

– Takie eksponaty w miejscach ogólnodostępnych powinnycieszyć oko podróżnych i wszystkich miłośników kolei. Od dziś każdy będzie mógłz bliska zobaczyć, jakie maszyny poruszały się po torach regionu kilkadziesiątlat temu. – zauważa Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Częśćnaszych pasażerów może jeszcze pamiętać ten specyficzny zapach parowozuwjeżdżającego na peron i choć zapewne mają do tych podróży spory sentyment, tozałożę się, że nie zrezygnowaliby z nowoczesnych składów, jakimi podróżująobecnie – podkreśla prezes KD.

Odrestaurowany parowóz zyskał nowy kolor i dawny blask.Prace renowacyjne przeprowadził 8-osobowy zespół pracowników PKP Cargo. Bymaszyna znów cieszyła oko, na jej malowanie zużyto aż 130 litrów farby.Lokomotywa Ty2-540 to gratka nie tylko dla miłośników kolei. Jest to tzw.parowóz wojenny, do którego zbudowania zużyto minimum materiałówstrategicznych, niezbędnych w tamtych czasach do prowadzenia działańmilitarnych. Parowozy osiągały moc na poziomie ponad 1600 KM i prędkośćkonstrukcyjną 80 km/h. Dzięki małemu naciskowi na oś, nie przekraczającemu 15t, były znakomite do jazdy na torach o słabej nawierzchni, czy też odbudowanychprowizorycznie po zniszczeniach w wyniku działań wojny.   

– To, co widać dziś przed dworcem w Legnicy, to przykładdoskonałej współpracy, której głównym celem jest promowanie transportukolejowego i kultywowanie tradycji kolejowych, które w naszym regionie sąbardzo bogate – wspomniał podczas uroczystość odsłonięcia parowozu JacekKrawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu spółki  PKP Cargo. – Jestem przekonany, że to nieostatni taki projekt, jaki realizujemy z Kolejami Dolnośląskimi – zaznaczyłKrawczun.

Jacek Krawczun i Damian Stawikowski zdradzili zarazem, żeodsłonięcie lokomotywy to dopiero pierwszy krok; w planach jest jużudostępnienie zwiedzającym kolejnych dwóch zabytkowych pojazdów.

Zabytkowy parowóz Ty2-540 przez ponad 50 lat eksploatacjiwoził podróżnych i towary w niemal całej Polsce. Po II Wojnie Światowej trafiłdo Gdańska, skąd został skierowany do Bydgoszczy. Następnie przez Piłę i Iłowotrafił do Wałbrzycha.

Z Dolnego Śląska trafił do Warszawy, żeby w połowie lat 60.znów trafić do miasta nad Pełcznicą. Eksploatację lokomotywy zakończono w 1994r. z uwagi na brak rewizji kotła grzewczego. Parowóz odrestaurowali w wolnymczasie pracownicy PKP Cargo, członkowie legnickiego oddziału NSZZ „Solidarność”.Po uroczystości spotkali się z nimi prezes Damian Stawikowski oraz dyrektorJacek Krawczun, przekazując osobiście podziękowania za wykonane prace.


Komentarze