Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unikatowy pociąg pancerny w Muzeum Broni Pancernej

inforail
26.11.2018 06:55
0 Komentarzy

Improwizowany pociągpancerny, podobny do tego, który wspierał wielkopolskich powstańców, powstaje wpoznańskim Muzeum Broni Pancernej. Placówka pozyskała lokomotywę i dwieplatformy z początku XX w.; pociąg będzie gotowy na przyszłoroczne otwarciesiedziby.

Muzeum powstaje w okolicy poznańskiego lotniska Ławica. Naterenie muzeum już stanęły elementy składu budowanego na kształt Pociągupancernego nr 11 „Poznańczyk”. Jego składnikiem jest m.in. oryginalnywagon szturmowy z „Poznańczyka”.

Pociąg pancerny nr 11 został sformowany w grudniu 1918 rokuw Warszawie. Składał się z osłoniętych betonem i workami z piaskiem wagonówtowarowych uzbrojonych w karabiny maszynowe. W trakcie powstaniawielkopolskiego brał udział m.in. w zdobyciu Ostrowa Wielkopolskiego iKrotoszyna, walczył pod Kaliszem; w 1920 roku był wykorzystywany podczas wojnypolsko-bolszewickiej.

Szef poznańskiego oddziału Muzeum Wojska Polskiego ppłkTomasz Ogrodniczuk powiedział PAP, że pociągi pancerne „odegrały większąrolę w odzyskaniu przez Polskę niepodległości niż czołgi”, tymczasempopadły w zapomnienie. Pamięć o nich ma przywrócić właśnie tworzony w Poznaniuskład.

„Mamy 12-metrową platformę, która została wyprodukowanaw 1913 roku w zakładach Talbota w Aachen. Jako następny stoi parowóz TP3-36 ztendrem z 1913 roku, wagon szturmowy z +Poznańczyka+, zamykamy to kolejną,blisko 12-metrową platformą, na której zrobimy stanowiska dla obsługi, pewniestanie na niej też armata” – powiedział ppłk Ogrodniczuk.

Lokomotywa jest depozytem Polskiego Towarzystwa MiłośnikówKolei – Parowozowni Skierniewice (PSMK). Platformy zostały przekazane muzeum przezprezesa Nasycalni Podkładów w Koźminie, Ryszarda Zmyślonego.

„Kiedy powstała idea nowej placówki Muzeum BroniPancernej, wiadomo było, że trzeba będzie m.in. zbudować torowisko dlaznajdującego się w naszych zbiorach wagonu szturmowego. Pomyślałem, że wartostworzyć cały improwizowany wagon pancerny. Trzeba pamiętać, że na polską brońpancerną składały się pododdziały czołgów, samochodów i pociągów pancernych.Czołgi mamy, samochody mamy – teraz będziemy mieć także pociąg pancerny” -powiedział ppłk Ogrodniczuk.

Przyznał, że gromadzenie poszczególnych elementów składu niebyło łatwe i trwało wiele miesięcy.

„Trafiłem na miłośnika parowozów, Krzysztofa Chrzana,który pomógł nam namierzyć odpowiednią lokomotywę. Dzięki życzliwości szefostwaPSMK, firmy Ecco Rail i prezesa Kolei Wielkopolskich udało się sprowadzićstojący w Zbąszyniu parowóz do Poznania” – wyjaśnił.

Lokomotywa i platformy zostały odpowiednio zakonserwowane,ppłk Ogrodniczuk zapewnił, że do czasu otwarcia muzeum złożony w całośćimprowizowany pociąg pancerny będzie gotowy do zwiedzania.

Siedziba muzeum powstaje na terenie nieruchomości przypoznańskim lotnisku Ławica. Eksponaty będą prezentowane na ok. 6 tys. m kw.zadaszonej powierzchni. Do dyspozycji odwiedzających MBP w Poznaniu będziekawiarnia i sklepik, gdzie będzie można kupić m.in. modele wybranycheksponatów. Łączny koszt inwestycji związanej z przystosowaniem nieruchomościprzy lotnisku do potrzeb muzeum to ponad 21,5 mln zł brutto.

W poznańskiej kolekcji, gromadzonej od lat 60 ub. wieku,znajduje się kilkadziesiąt cennych eksponatów. Wśród nich jest jedyny naświecie kompletny egzemplarz działa samobieżnego Sturmgeschuetz IV, unikatowaniemiecka armata polowa 7,7 cm leichte Feldkanone (l.F.K.) 1896 n. czy elementyunikatowej tankietki biorącej udział w bitwie pod Mokrą.

Wiele eksponatów trafiło do Poznania w katastrofalnymstanie. Dzięki pracom działających przy placówce miłośników broni pancernejodzyskały dawną świetność.

Powstanie wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 r. wPoznaniu i było największym zrywem niepodległościowym na terenie zaborów,zwieńczonym zwycięstwem. Dzięki niemu mieszkańcy Wielkopolski odzyskaliwolność, a ziemie stanowiące kolebkę państwowości wróciły do Polski.


Komentarze