Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UTK będzie kontrolował pociągi w czasie ferii

inforail
17.01.2020 12:45
0 Komentarzy

Inspektorzy UrzęduTransportu Kolejowego w trakcie ferii prowadzą intensywne kontrole pociągów.Działania UTK pomagają w tym, by podróż była bezpieczna i komfortowa.

Urząd podał, że od 13 stycznia do 23 lutego pracownicyurzędu sprawdzą dodatkowo ponad 140 składów. W ramach Kampanii Kolejowe ABC UTKedukuje też dzieci, jak bezpiecznie podróżować koleją. Ferie trwają już wwojewództwach lubelskim, łódzkim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.Inspektorzy UTK, w ramach dodatkowych kontroli, sprawdzili m.in. pociąg PKPIntercity jadący z Katowic do Słupska.

Każdy pasażerwsiadający do pociągu powinien mieć pewność, że jego podróż będzie bezpieczna iwygodna. Dodatkowe kontrole Urzędu Transportu Kolejowego motywują przewoźników,by zawsze zapewniać odpowiednie warunki podróży – mówił w trakcie kontrolidr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Podróżni doceniają zalety podróżowania koleją. Z szacunków wynika, że wubiegłym roku pociąg jako środek transportu wybrało ponad 330 mln osób –dodał.

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przedwyruszeniem w trasę lub w trakcie jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzająelementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, m.in. zestawy kołowe i hamulce, stantechniczny drzwi, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagęinspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania iprawami pasażera, takich jak czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stanokien w przedziałach, działanie ogrzewania oraz oświetlenia, informacjamegafonowa i wizualna oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu. Zwracająrównież uwagę na frekwencję.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTKnakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości.Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresiebezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lubograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte wewskazanym terminie, to za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi do 5 tys.euro kary.

Wzmożone kontrole rozpoczęły się już w trakcie okresuświąteczno-noworocznego. W tym czasie inspektorzy UTK sprawdzili dodatkowo 76pociągów. Zostało wydanych 37 decyzji wyłączających lub ograniczającycheksploatację wagonów pasażerskich. W przypadku ograniczenia eksploatacji wagonmoże pozostać w składzie pociągu, ale nie może przewozić pasażerów.

W ubiegłym roku UTK przeprowadził 372 kontrole. W trakciejednej kontroli sprawdzanych może być kilka pociągów. W wyniku stwierdzonychnieprawidłowości w 105 przypadkach wagony zostały wyłączone z eksploatacji, 165decyzji ograniczało eksploatację. Najczęściej powtarzające się naruszenia touszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice systemu informacjipasażerskiej, niesprawne ogrzewanie/klimatyzacja i błędy w dokumentacji.

Prezes UTK nałożył też 16 kar na przewoźników pasażerskichza naruszenia przepisów dotyczących kolejnictwa. Cztery postępowania dotyczyłprzestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar przekraczających1,1 mln zł.

Dzieci w podróży

Dzieci i młodzież to około 40 mln pasażerów rocznie. Donajmłodszych skierowana jest akcja edukacyjna UTK – Kampania Kolejowe ABC.

Zasady bezpieczeństwanależy poznawać od najmłodszych lat. Dlatego uczymy dzieci, jak zachować się nadworcu i na peronie. W trakcie lekcji, w reklamach i programach telewizyjnychprzypominamy o zasadach bezpiecznego i kulturalnego podróżowania. Przypominamynp. o tym, by nie przekraczać żółtej linii na peronie, nie wychylać się przezokno w pociągu czy nie słuchać głośno muzyki w przedziale – wymieniał drinż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Blisko 12 tys. uczniów z 388 szkół podstawowych iprzedszkoli z całej Polski wzięło już udział w lekcjach bezpieczeństwa prowadzonych w ramach Kampanii Kolejowe ABC.Ponad 15 mln widzów obejrzało spoty z bohaterem akcji nosorożcem Rogatkiem wtelewizji, a prawie 14 mln – w internecie. Ponad 21 tys. osób wzięło udział wpiknikach edukacyjnych.

Prawa pasażerów

Pasażerowie w przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakościpodróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części cenybiletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągówdalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch jest to 25% cenybiletu, przy ponaddwugodzinnym opóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowaniejest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego możnaposkarżyć się do Prezesa UTK. W  2019 r.wpłynęło 1341 skarg (w 2018 r. były 1384 skargi). Dotyczyły głównieniedostatecznego komfortu podróży i niewłaściwej obsługi ze strony drużyn konduktorskich(571), niedogodnego rozkładu jazdy i punktualności połączeń (475) orazfunkcjonowania kanałów sprzedaży biletów i dostępności informacji pasażerskiej(339).

Gdzie składać skargi

Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lubreklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem.Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować sięz Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularzainternetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku wgodz. 8.15 – 16.15. .

Prezes UrzęduTransportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresiebezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się zapomocą formularza internetowegowiadomoście-mail na adres [email protected] lub pod numeremtelefonu 22 749 15 85.


Komentarze