Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UTK zapowiada wzmożone kontrole pociągów podczas ferii zimowych

inforail
15.01.2019 07:59
0 Komentarzy

Ferie zimowe to czas,w którym zwiększa się liczba podróżnych. Inspektorzy Urzędu TransportuKolejowego będą w tym czasie prowadzić wzmożone kontrole pociągów.

Działania UTK pomagają w tym, by podróż pociągiem byłabezpieczna i komfortowa. W trakcie ferii skontrolowanych będzie dodatkowo ponad80 pociągów. W województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim,świętokrzyskim i wielkopolskim rozpoczęły się ferie zimowe. Inspektorzy UTK, wramach dodatkowych kontroli, w pierwszy dzień ferii sprawdzili m.in. pociąg PKPIntercity. Skład został skontrolowany przed wyruszeniem w trasę z Krakowa doOlsztyna.

Dodatkowe kontrolepociągów przeprowadzamy by podróżni mieli pewność, że dojadą bezpiecznie ikomfortowo do celu. Zwracamy też szczególną uwagę na bezpieczeństwonajmłodszych pasażerów, również przez edukację w ramach Kampanii Kolejowe ABC.W ramach akcji uczymy dzieci bezpiecznego zachowania w pociągach, na dworcach iw pobliżu torów – zaznaczył Ignacy Góra, Prezes Urzędu TransportuKolejowego. Dzieci i młodzież to rocznie nawet około 40 mln pasażerów.

Wzmożone kontrole rozpoczęły się już w trakcie okresuświąteczno–noworocznego. W tym czasie inspektorzy UTK sprawdzili 59 pociągów. Wprawie 2/3 składów nie stwierdzono uchybień. Szczególną uwagę poświęconomonitorowaniu organizacji przewozów podróżnych bawiących się na impreziesylwestrowej w Zakopanem. Około 80% podróżnych przyjechało do Zakopanegokorzystając z pociągów PKP Intercity. Najwięcej osób wyjeżdżało z Zakopanego wNowy Rok między godz. 00:00 – 4:00. W tym czasie pociągami Przewozów Regionalnychwyjechało około 2400 pasażerów, a Kolei Małopolskich 1000 osób.

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przedwyruszeniem w trasę lub w trakcie jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzająelementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak: zestawy kołowe i hamulce,stan techniczny drzwi, świadectwa sprawności technicznej, działaniemonitoringu, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagęinspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania iprawami pasażera. Chodzi o czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stanokien w przedziałach, działanie ogrzewania oraz oświetlenia, informacjęmegafonową i wizualną oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu – wewnętrznei zewnętrzne. Zwracają również uwagę na przepełnienie wagonów oraz punktualnośćpociągu.

Polacy chętniewybierają kolej. Czekamy jeszcze na ostateczne dane za 2018 rok, ale wszystkowskazuje na to, że będzie on lepszy od rekordowego 2017 i liczba pasażerówkolei znacznie przekroczy 300 mln. Inspektorzy UTK prowadzący kontrole będądbać o to, by każdy mógł bezpiecznie dojechać do miejsca wypoczynku – zapewniałIgnacy Góra, Prezes UTK.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTKnakazuje ich usunięcie i dokładną analizę by nie powtarzały się w przyszłości.Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresiebezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowylub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte wewskazanym terminie to za każdy dzień opóźnienia w jej wykonaniu grozi do 5 tys.euro kary.

W 2018 roku inspektorzy UTK przeprowadzili prawie 400kontroli pociągów pasażerskich. Od kilku lat poziom nieprawidłowości utrzymujesię na niskim poziomie. W 2018 roku Prezes UTK wydał 93 decyzje w sprawiewyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyłygłównie: złego stanu technicznego drzwi czołowych i bocznych, niesprawnychurządzeń wewnętrznej informacji pasażerskiej (urządzenia nagłaśniające, tablicedynamicznej informacji pasażerskiej), braku właściwego nadzoru nad dokumentacjązwiązaną z eksploatacją pojazdów (nieuzupełniona karta próby hamulca,nieuzupełniony wykaz pojazdów kolejowych), niesprawnych urządzeń grzewczych.Prezes UTK nałożył też 6 kar na przewoźników pasażerskich za naruszeniaprzepisów dotyczących kolejnictwa, w tym przestrzegania praw pasażerów.

Prawa pasażerów

Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadkuniezapewnienia odpowiedniej jakości podróży mogą złożyć reklamację doprzewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskiegwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadkuopóźnień od godziny do dwóch – 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnymopóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylkowtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego możnaposkarżyć się do Prezesa UTK. W 2018roku wpłynęły 1384 skargi (w 2017 roku było 1151 skarg). Dotyczyły one głównieniewłaściwej obsługi przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych,niekomfortowych warunków przejazdu (w tym m.in. problemów z ogrzewaniem iklimatyzacją), niesatysfakcjonującego sposobu rozpatrzenia skarg i reklamacjiprzez przewoźników kolejowych, konstrukcji rozkładu jazdy, opóźnień orazodszkodowań związanych z doznanymi niedogodnościami podczas podróży.

Gdzie składać skargi

Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację wpierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedźnie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem TransportuKolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 -16.15. .

Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostałouwzględnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonymprzez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stronie www.pasazer.gov.pl.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje równieżzgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tychsprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego, wiadomoście-mail na adres [email protected]lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.


Komentarze