W Programie Kolej Plus wstępnie wytypowano 20 projektów

inforail
26.05.2020 12:45
0 Komentarzy

PKP PLK rozpoczęły wewtorek nabór wniosków od samorządów do Programu Uzupełniania Lokalnej iRegionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus. Według szacunków, narealizację programu zostanie przeznaczone 6,5 mld zł do 2028 r. Wstępniewytypowano 20 projektów.

„Dzisiaj ogłaszamy początek naboru programu Kolej Plus.Dzisiaj zwracam się do samorządów województw, samorządów powiatów i gmin oskładanie wniosków do programu kolejowego – to bardzo ważne przedsięwzięcie -potrzebne, niezbędne i korzystne” – powiedział minister infrastruktury AndrzejAdamczyk, który uczestniczył w uroczystości ogłoszeniu naboru w Myślenicach(woj. małopolskie).

Jak podkreślił, program Kolej Plus jest odpowiedzią nawyzwanie, które przyniosły ze sobą „drakońskie, złe decyzje o likwidacji częścilinii kolejowych”. Według Adamczyka decyzjami poprzednich rządów zlikwidowano wcałym kraju około 7 tysięcy kilometrów linii kolejowych.

„To odbudowa, modernizacja, przywracanie do życia tych torówkolejowych, które zostały zlikwidowane, ale też budowa nowych szlaków” -zaznaczył szef resortu infrastruktury.

Program – wskazał Adamczyk – jest bardzo korzystny dlasamorządów, bowiem 85 proc. wartości zaplanowanych inwestycji będziefinansowało państwo poprzez realizatora zadania – spółkę PKP Polskie LinieKolejowe.

Minister infrastruktury zapowiedział, że program szacowanyna 6,5 mld zł jest otwarty na propozycje kolejnych przedsięwzięć. „Dziśwytypowaliśmy 20 miejscowości, do których będzie doprowadzony szlak kolejowy,albo ten zrewitalizowany albo ten na nowo wytrasowany” – wskazał.

Prezes PKL Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchelocenił, że wstępnie zostało wytypowanych 20 projektów w całym kraju, ale zanaliz zarządcy infrastruktury kolejowej wynika, iż w skali całego kraju jestblisko 100 miejscowości, do których powinna być przywrócona lub doprowadzonakolej. Zgodnie z założeniami projektu nowe szlaki kolejowe mają łączyć miejscowościpowyżej 10 tysięcy mieszkańców z ośrodkami wojewódzkimi.

Wnioski w ramach programu – zapowiedział Merchel – samorządymogą składać do 26 sierpnia tego roku. Potem nastąpi wstępna kwalifikacja doprogramu, po której samorządy będą miały rok na przygotowanie wstępnychkoncepcji – z zakresem i założeniami inwestycji, a także zapewnieniemfinansowania. W ciągu kolejnych trzech miesięcy PLK przygotują ostateczną listęprojektów – do zatwierdzenia przez ministra właściwego ds. transportu. Pracebudowlane mogą się zacząć w latach 2023-2024. Cały program jest przewidziany do2028 r., do tego czasu powinny zakończyć się prace w całej Polsce.

Jednym ze wstępnie zgłoszonych projektów do programu KolejPlus jest budowa nowej linii kolejowej łączącej podkrakowskie Myślenice zestolicą regionu.

„Myślenice są tym przykładem, który świadczy o tym, że jesttaka wielka potrzeba, by to swoiste wykluczenie komunikacyjne likwidować iumożliwiać mieszkańcom wielu miejscowości w naszym kraju dostęp do transportukolejowego” – ocenił minister Adamczyk.

Burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka przypomniał, że sąone jednym z największych miast w Polsce bez dostępu do infrastrukturykolejowej, a najbliższy przystanek kolejowy znajduje się w odległości około 15km. Połączenie kolejowe do Krakowa – wskazał – będzie także alternatywą dlazakorkowanej Zakopianki.

„To będzie swoisty +złoty pociąg+ dla Myślenic, projektcywilizacyjny wprowadzający naszą gminę i gminy ościenne w XXI wiek” -zaznaczył.

W zeszłym roku samorząd województwa małopolskiego, miastaKraków i Myślenice oraz gminy Siepraw i Świątniki Górne wybrały firmę, któraopracuje koncepcję z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowejmiędzy Krakowem i Myślenicami.

Nowa linia kolejowa ma przebiegać od Krakowa, przezŚwiątniki Górne, Siepraw do Myślenic. Pomysł takiego połączenia pojawił sięjeszcze przed wojną; potem był rozważany w latach 70., a następnie zostałzarzucony.

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej InfrastrukturyKolejowej – Kolej Plus wprowadza nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym.Głównym celem programu kierowanego do miejscowości liczących powyżej 10 tys.mieszkańców, bez dostępu do transportu kolejowego, jest powstrzymanie degradacjii rewitalizacja infrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym. Realizatoremprogramu będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Działania mają prowadzićsamorządy, łączące się w zależności od przebiegu inwestycji w większe grupy, wewspółpracy z PLK. (PAP)

Komentarze