TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wicepremier Gliński mówi `nie` muzeum w Gnieźnie
InfoRail.pl - Opublikowano: 22.07.2020 12:45:36
Wicepremier Gliński mówi `nie` muzeum w Gnieźnie (foto: UMG)

Po pięciu miesiącach wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego odpowiedział na interpelację posła Tadeusza Tomaszewskiego ws. utworzenia Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie. Szkoda tylko, że niewiele z niej wynika…

Napisał w niej, że Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego znane są również inne propozycje lokalizacji muzeów o profilu kolejowym. Należy tu wymienić m.in. Pyskowice, Warszawę, Jaworzynę Śląską, Gryfice, Chabówkę, Tczew, Katowice, Lublin.

Wicepremier zadeklarował, że popiera ideę utworzenia muzeum, które prezentować będzie historię kolei na ziemiach polskich, jej rozwój i znaczenie dla postępu technicznego i gospodarczego Rzeczypospolitej. Przedstawiony przez posła Tomaszewskiego projekt wydaje się być bardzo interesujący, szczególnie w wymiarze lokalnym, dlatego, w opinii wicepremiera i ministra, utworzeniem ww. muzeum powinny być zainteresowane w pierwszym rzędzie władze samorządowe.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego może wspierać finansowo różnego rodzaju działalność o profilu kulturalnym, w tym muzealną, poprzez będące w jego dyspozycji programy, np. Program Wspieranie Działań Muzealnych. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest również gotowe wesprzeć tę inicjatywę w zakresie prac nad statutem przyszłego muzeum. Po utworzeniu może ono liczyć także na merytoryczne wsparcie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz muzeów, dla których MKiDN jest organizatorem.

Dodatkowo Gliński wskazał, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest współorganizatorem Narodowego Muzeum Techniki, które z całą pewnością uwzględni w swojej wystawie stałej aspekt dziedzictwa kolejowego w Polsce.

Reasumując. Muzeum w Gnieźnie nie będzie. A pomysł posła Tomaszewskiego wygląda na ciekawy. Jak wskazał początki kolei i pierwsze budynki (w tym pierwsza parowozownia na 4 stanowiska) powstały w Gnieźnie już w roku 1875. Wraz z dalszą rozbudową linii kolejowych parowozownia rozrastała się o kolejne budynki, a już istniejące były przebudowywane. Warto tutaj dodać, że gnieźnieńskie hale wachlarzowe rozbudowane zostały ostatecznie do 47 stanowisk, co sprawia, że jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Parowozownia po wojnie nadal była rozwijana, jednak już nie tak intensywnie. Od lat 90. następował spadek znaczenia obiektu, który powoli zaczął pustoszeć. Ostatnie naprawy w Gnieźnie wykonywane były do 2012 roku. Stacjonowały tu głównie ciężkie parowozy towarowe serii Ty42 i Ty43.

Z informacji medialnych wynika, że ścierają się dwie koncepcje. Pierwsza to koncepcja Stacji Muzeum w Warszawie, budowana praktycznie od zera, generująca olbrzymie koszty, i druga, w Gnieźnie, gdzie gotowe są już największe w Europie obiekty kubaturowe. Muzeum w Gnieźnie kosztowałoby pewnie znacznie mniej i byłoby bogatsze kulturowo. W zasadzie już teraz gotowe do zwiedzania są oprócz historycznych hal wachlarzowych inne atrakcje. Są to m.in. budynek dawnej kotłowni i elektrowni czy też hala naprawy wagonów z ciekawym mechanizmem (suwnicą torową) do przemieszczania wagonów pomiędzy stanowiskami, gdzie przeprowadzane były demontaż burt, naprawa konstrukcji czy też nowe malowanie. Są jeszcze budynek dyspozytorni, budynek nastawni, dyspozytornia bramowa, ciągle czynny wielki kran wodny do napełniania parowozów wodą, jak również z ciekawostek jednoosobowy schron przeciwlotniczy.

Na terenie stacji Gniezno występowały trzy rodzaje trakcji: parowa, spalinowa i elektryczna. Jako pozostałość tej drugiej możemy zobaczyć niedużą stację paliw dla lokomotyw. Pozostałością po parowozach jest za to unikatowy w skali Europy żuraw węglowy. Jego konstrukcja nośna jest stalowa, ale za to nadbudowa wykonana jest z drewna – bardzo interesujący obiekt.

Jak wskazał poseł byłaby to kolejna atrakcja turystyczna Gniezna i Wielkopolski, a także ratunek dla ponad stuletniej parowozowni, która od dziesięciu lat niszczeje, choć jest nadal podziwiana i ciesząca się dużym zainteresowaniem w czasie dorocznych Dni Pary. Nie można dopuścić do zniszczenia ponad stu lat historii Polski. W Gnieźnie, pierwszej stolicy Polski, nie mamy żadnego muzeum narodowego. Tak wielkiej parowozowni na 40 lokomotyw, która na dodatek jest zachowana w doskonałym stanie, nie ma już w Polsce i trudno znaleźć w Europie. Niestety pomysł wicepremierowi nie spodobał się. Nie wiadomo też co będzie dalej z muzeum w Warszawie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
muzeum
parowóz
wagon
Gniezno

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....