TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wielkie niewiadome w sprawie szybkiej kolei
Łukasz Kmita - Opublikowano: 07.03.2012 18:06:28 2 komentarze
Wielkie niewiadome w sprawie szybkiej kolei

Pomimo zamrożenia do 2030 roku prac związanych z budową w Polsce Kolei Dużych Prędkości, samorządowcy i właściciele gruntów, przez które miała przebiegać planowana linia nie uzyskali odpowiedzi, czy wskazane pierwotnie tereny powinny zostać pozostawione jako rezerwa pod planowaną inwestycję? Jacek Osuch, który skierował w tej sprawie interpelacje do Ministerstwa Transportu nie kryje zdziwienia taką formą odpowiedzi.

Poseł Jacek Osuch jako przykład podał swoje rodzinne miasto –Olkusz i planowaną modernizację linii kolejowej E65 Grodzisk - Zebrzydowice/Zwardoń. Wg informacji PKP PLK od miejscowości Nakło do Katowic i Krakowa powstałby nowy odcinek CMK przystosowany do prędkości 300 km/h. Obecnie przygotowywane jest studium wykonalności dla tej inwestycji. Nie wiadomo jednak co dalej z przyszłością CMK, po zapowiedziach zamrożenia prac nad KDP w Polsce do 2030 r. –Zamrożenie prac rodzi ogromne problemy w samorządach. Np. w Olkuszu władze miasta zamierzały sprzedać swoje tereny, aby na nowo przekształconych działkach powstało osiedle mieszkaniowe. Po informacji, że przez środek tego terenu będzie przebiegała linia szybkiej kolei, samorządowcy wycofali się z pomysłu zbycia gruntu, przy okazji tracąc spore - a zaplanowane dużo wcześniej - wpływy do budżetu. Jeszcze większe problemy mają okoliczni mieszkańcy. Wielu z nich planowało wybudować - za oszczędzane latami środki - upragnione domy. Kupili nawet działki. Tymczasem planowana linia KDP biegnie przez środek co prawda niezabudowanego, ale przeznaczonego (w planach zagospodarowania przestrzennego) pod budownictwo mieszkalne terenu. Zdesperowani mieszkańcy zwracają się więc do wydziałów architektury, które z uwagi na brak jednoznacznego stanowiska resortu nie bardzo wiedzą, co mają zrobić z interweniującymi petentami. Mieszkańcy stoją przed dylematem: czy mogą wybudować dom za oszczędności całego życia, który być może za 15-20 lat trzeba będzie wyburzyć –twierdzi poseł Jacek Osuch.

Parlamentarzysta pytał więc Ministra Transportu czy właściciele gruntów (zarówno samorządy, jak i podmioty prywatne) powinni pozostawić rezerwę terenu na potrzeby przyszłej linii KDP, czy też mogą w tym miejscu planować dowolne inwestycje, w tym budynki mieszkalne? Posła PiS zainteresowało także, czy po ewentualnym wznowieniu prac przy KDP w 2030 r. wykonywane dla tego odcinka studium wykonalności może być aktualne, czy też trasa projektowanej linii będzie trasowana od początku. Jacek Osuch chciał dowiedzieć się także, czy po niedawnej wypowiedzi Ministra Transportu Sławomira Nowaka zasadne jest kontynuowanie pracy przy studium wykonalności dla modernizacji do 300 km/h odcinka Grodzisk - Zebrzydowice/Zwardoń poprzez budowę nowego odcinka Nakło - Sucha - Katowice - Kraków?

Odpowiedź ministra Andrzej Massel podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zdziwiła posła.- W ramach projektu FS 2006/PL/16/C/PA/002 Pomoc techniczna dla przygotowania modernizacji linii kolejowej E65 Południe Grodzisk Mazowiecki–Kraków/Katowice –Zwardoń/ Zebrzydowice –granica państwa, etap I oraz PO IiŚ 7.1-42 Prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej E65 Południe, odcinek Grodzisk Mazowiecki –Kraków/Katowice –Zebrzydowice/Zwardoń –granica państwa –faza II, realizowane jest studium wykonalności dla modernizacji istniejących linii obejmujące, m.in.:

—wykonanie dokumentacji geodezyjnej i koncepcyjno-przestrzennej dla przedsięwzięcia,

—badania geologiczne i geotechniczne,

—decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach,

—ustalenie lokalizacji linii.

Celem jest opracowanie rozwiązań przestrzennych i technicznych dla inwestycji, które pozwolą na wypracowanie zakresu rzeczowego modernizacji lub budowy, oszacowanie nakładów finansowych na realizacje przedsięwzięcia, przygotowanie materiałów przetargowych, uzyskanie decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych. Pozwoli to na stworzenie szybkich połączeń na południowej części linii E65, jak i dla całego korytarza komunikacyjnego wraz z północną częścią –objętą prowadzoną obecnie modernizacją –linii E65. Wskazanie wyboru najkorzystniejszej opcji realizacyjnej będzie możliwe po zakończeniu 2 prac studialnych. Koszt poniesiony w ramach ww. zadania na koniec stycznia 2012 r. wyniósł ponad 31 mln zł. W związku z trwającymi pracami nad studium wykonalności ostateczne decyzje i wskazania co do rezerwacji terenów pod przyszłą inwestycję będą mogły zostać podjęte dopiero po sfinalizowaniu prac studialnych –przekonywał minister Massel.

           Osuch taką formą odpowiedzi jest zdziwiony. Przedstawiciele PKP PLK oraz konsorcjum wykonującego studium spotkali się z przedstawicielami gmin i wskazali dokładny przebieg planowanej trasy. - Teraz sytuacja jest patowa, gdyż rządzący umywają ręce. Ministerstwo udaje, że nic się nie stało, tymczasem grube pieniądze straciły samorządy i właściciele gruntów. Kto kupi działkę budowlaną, po której za 20 lat ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości? –pyta rozgoryczony poseł Osuch.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
KDP
E-65
modernizacja
szybka kolej
  • Mathew Kato – 07.03.2012

    Jeśli chodzi o PiS to wolę tego posła Osucha niż Polaczka. Generalnie niedawno we Wrocku podczas spotkania na szczycie w sprawie KDP, ale "Y", powiedziano, że po skończeniu SW będą prowadzone prace rezerwacji gruntów, badania ich i potem wykupu. Cóż, zobaczymy co będzie także z nowym kawałeczkiem CMK. Ważniejsza kwestia to jednak odc. Katowice - DG Ząbkowice. Do 2020 może być tam bardzo ciasno i nieciekawie, ogólnie.

  • EIC "SOLARINO" – 11.03.2012

    Przydałby się artykuł na infobusie o bardzo ciekawej ofercie firmy www.link-bus.pl, która oferuje bezpośrednie expresowe połączenia Krakowa z Wrocławiem (bez żadnych stopów) autokarami klasy lux, w tym także Solarisem InterUrbino (ciekawe jak się sprawdza w praktyce). Jazda trwa 3h - to o 2h krócej od PKP. No i jest też nowatorski system rezerwacji miejsc przez sms. Podobno każdy kurs ma pełne obłożenie a chętnych jest o wiele więcej! Myślę że to pewnego rodzaju nowość na polskim rynku. Być może właśnie takie połączenia mają szanse odebrać pasażerów kolei?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....