Województwo śląskie chce odbudować linię kolejową Tychy-Oświęcim
Przy wsparciu środkówunijnych z nowej perspektywy finansowej na lata 2021-27 woj. śląskie zamierzaodbudować linię kolejową z Tychów do Oświęcimia przez Bieruń. Projekt ten byłpierwotnie planowany do wsparcia obecnymi funduszami europejskimi.
O prawdopodobnej realizacji przedsięwzięcia w nowej perspektywiemówił we wtorek Janusz Berkowski, dyrektor wydziału komunikacji i transportuUrzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego podczas zorganizowanej w Gmachu SejmuŚląskiego konferencji „Kolej w Woj. Śląskim”.
Chodzi o jeden z dwóch inwestycyjnych projektów kolejowychpierwotnie przewidzianych do współfinansowania środkami Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Jeszcze pod koniec 2016 r. naliście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, będącego podstawą realizacjiinwestycji kolejowych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, znajdowały siędwa zadania z tego regionu.
Były to: rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów –Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce (wówczas szacowana na290,8 mln zł) oraz rewitalizacja linii 140/169/179/885/138 dla połączenia:Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim(ówczesny szacowany koszt: 171,2 mln zł).
Ostatecznie umowę na dofinansowanie z RPO linii kolejowychdo Wisły i Cieszyna (273,5 mln zł do projektu RPO oszacowanego na 432 mln zł)podpisano w październiku br. Wcześniej PKP PLK wybrały wykonawcówposzczególnych zaplanowanych tam prac (najkorzystniejsze oferty opiewająłącznie na 647 mln zł), w październiku br. podpisując umowę na zasadniczą częśćBronów-Wisła.
Podczas wtorkowej konferencji dyrektor Berkowski mówił ostoczonych – wobec tak znacznego wzrostu kosztów – „bojach, aby zapewnićfinansowanie temu zadaniu, które wjechało na czerwone”. „Prace rozpoczną się wprzyszłym roku i na pewno będą zrealizowane” – zaznaczył.
Poinformował też, że połączenie pomiędzy OrzeszemJaśkowicami, Tychami i Oświęcimiem jest „bardzo wysoko na liście priorytetów”województwa. „Przewidujemy, że uzyska dofinansowanie sama dokumentacjaprojektowa, co daje dużą szansę, nie chcę powiedzieć: pewność, ale z dużymprawdopodobieństwem zrealizujemy to zadanie w następnej perspektywie unijnej” -powiedział Berkowski.
Na początku tego roku PKP PLK wystąpiły do samorządu woj.śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowegopołączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń. Zamiast prac w terenie, w obecnejperspektywie powstać miałaby tylko dokumentacja.
W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzeniado I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji tych linii podpisaliprzedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychóworaz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanieszacowanego na 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł.
W 2016 r. założono, że inwestycja szacowana wówczas na 170mln zł powinna być gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacjize środków RPO w latach 2018-2020. Zgodnie z założeniami dzięki remontowiinfrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłybywrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.
Już w 2016 r. PLK zakończyły remont linii tworzącej towarowepołączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy – TychyMiasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyćpołączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowanykrótki łącznik w rejonie kopalni Piast.
Dodatkowym utrudnieniem jest zarząd części tamtejszegoterenu pełniony przez Polską Grupę Górniczą – linia przechodzi przez terenczynnej wciąż kopalni. Połączenie częściowo wymagałoby też elektryfikacji.
W prowadzonym od kwietnia 2016 r. przetargu na dokumentacjęprzedprojektową połączenia od Orzesza do Oświęcimia w kilku wariantach (w tym zominięciem kopalni) kilka miesięcy później wybrano wartą 1,78 mln zł bruttoofertę poznańskiej spółki BBF. Dokumentacja ta była gotowa w ub. roku.
Cała dostępna pula środków na transport kolejowy w obecnymśląskim RPO wyniosła 113 mln euro. Woj. śląskie zapewniło już z tego źródła273,5 mln zł na linię Bronów-Wisła/Cieszyn oraz 138,7 mln zł dofinansowania dozakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych (umowy na ich dostawy zawarto wlatach 2016-17). W efekcie te dwa projekty wykorzystują 412,2 mln zł z RPO.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze