Wspólny Bilet coraz popularniejszy, a podróżowanie koleją jeszcze prostsze

inforail
07.02.2020 10:15
0 Komentarzy

Już ponad 383 tysiącepasażerów skorzystało ze Wspólnego Biletu. Wprowadzona w 2018 roku ofertacieszy się stale rosnącą popularnością. Projekt wielu kolejowych operatorówjest szczególnie atrakcyjny dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach pociągamiróżnych przewoźników.

Wspólny Bilet jest dostępny dla pasażerów od grudnia 2018roku. Do końca stycznia 2020 roku sprzedano blisko 328 tysięcy biletów, zktórych skorzystało łącznie ponad 383 tysiące pasażerów. 71% biletów zakupionow kasach, 29% zaś przez internet, w systemie BILKOM.

We Wspólnym Bilecie, uczestniczą: PKP Intercity, PKP SzybkaKolej Miejska w Trójmieście, Polregio, Koleje Mazowieckie, KolejeWielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie i Koleje Śląskie.Wspólny Bilet jest dostępny we wszystkich okienkach kasowych przewoźnikówuczestniczących w tej inicjatywie, a na podróże pociągami części przewoźnikówtakże w systemie BILKOM.

Coraz więcej osóbwybiera podróż pociągami. Dowodem na to jest liczba pasażerów korzystających zusług kolei. W 2019 r. z pociągów polskich przewoźników skorzystało ponad 335mln pasażerów, najwięcej od niemal 20 lat. Przekonują ich rosnący komfortpodróży coraz nowocześniejszymi pociągami, jak również rozwijająca się oferta.Pasażerowie oczekują przyjaznych rozwiązań, które ułatwią im kupienie biletów isamą podróż. Wspólny Bilet jest właśnie takim rozwiązaniem – mówi AndrzejBittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dzięki Wspólnemu Biletowi pasażerowie kolei w Polsce mogąkupić w jednym okienku bilet na podróż, w trakcie której przesiadają się dopociągów innych przewoźników, niezależnie od trasy przejazdu. Cena za przejazdwyliczana jest w oparciu o jedną, nową taryfę, obowiązującą u wszystkichprzewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakterdegresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostejzasadzie: „im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometrypokonywanej trasy”. Dzięki temu Wspólny Bilet to propozycja szczególnieatrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierającychpodróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników.

Jesteśmy dumni z takpionierskiego projektu, jakim jest Wspólny Bilet. Współpraca różnychprzewoźników ma za zadanie łączyć polską kolej w sprawnie działający organizm.Wszystko po to, aby zapewnić pasażerom komfortową i prostą podróż. Fakt, że dotej pory ponad 383 tysiące podróżnych skorzystało ze Wspólnego Biletu pokazuje,że nasza decyzja o stworzeniu i rozwijaniu tej oferty była słuszna. To produkt,który był potrzebny. W wielu państwach mówiono o potrzebie wprowadzeniawspólnego biletu, my po prostu wprowadziliśmy go – przekonuje Krzysztof Mamiński,prezes zarządu PKP S.A.

PKP Intercitynieustannie pracuje nad tym, aby polepszać swoją ofertę i rozbudowywać siatkępołączeń, wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych. Duży nacisk kładziemy naintegrację naszej oferty z innymi gałęziami komunikacji. Wciąż rozwijany jestprojekt Wspólnego Biletu, którego jesteśmy obecnie koordynatorem. Ma to ogromneznaczenie w kwestii zwiększania dostępności komunikacyjnej Dzięki niemupoprawiamy ofertę dla podróżnych i zmniejszamy trudności polegające nakonieczności zakupu kilku biletów od różnych przewoźników kolejowych – mówiMarek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Inicjatorem wdrożenia Wspólnego Biletu było MinisterstwoInfrastruktury, a od strony technicznej za jego przygotowanie odpowiedzialnajest spółka PKP Informatyka, która zintegrowała proces sprzedaży biletów.

System sprzedażyBILKOM jest jedynym miejscem w sieci, gdzie pasażerowie mogą zakupić WspólnyBilet. W styczniu uruchomiliśmy w aplikacji nową funkcjonalność, dzięki którejpodróżni są informowani za pomocą wiadomości sms lub e-mail o ewentualnymopóźnieniu pociągu, na który mają zakupiony bilet. W pierwszej połowiebieżącego roku za pomocą BILKOM będzie możliwe zaplanowanie podróży „od drzwido drzwi”, uwzględniając zakup biletów na inne rodzaje transportu, a takżewypożyczenie samochodów elektrycznych na dworcach PKP – mówi TadeuszTurzyński, prezes zarządu PKP Informatyka.

Jak pasażerowiekorzystają ze Wspólnego Biletu?

Podróżni ze Wspólnego Biletu najczęściej korzystali natrasach: Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra, Toruń – Wrocław – Toruń,Poznań – Włocławek. Ponad 200 biletów sprzedano na najdłuższe, liczące ponad1000 km relacje.

Przyszłość WspólnegoBiletu

W najbliższym czasie planowane jest włączenie do WspólnegoBiletu pozostałych kolejowych przewoźników pasażerskich – Kolei Dolnośląskich iArriva RP. Kolejny etap rozbudowy tej oferty to rozszerzenie jej o przewoźnikówautobusowych oraz lokalny transport zbiorowy w poszczególnych aglomeracjach.


Komentarze