Wszystkie taborowe inwestycje PKP Intercity

inforail
24.01.2020 16:45
0 Komentarzy

Nowe i zmodernizowane elektryczne zespołytrakcyjne oraz lokomotywy, inwestycje w infrastrukturę oraz setkizmodernizowanych wagonów, które już teraz wożą pasażerów. PKP Intercity w 2020rok wchodzi z podpisanymi umowami o wartości blisko 4,3 mld zł.

Długofalowe inwestycje

Program „PKP Intercity – Kolej DużychInwestycji” to koło zamachowe dla rozwoju przewoźnika. Długofalowa strategiazakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zapleczatechnicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na ten cel ponad 7 mld zł przyaktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego BankuInwestycyjnego oraz współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i CentrumUnijnych Projektów Transportowych.

Dzięki odważnym i przemyślanym inwestycjom, kolej odzyskuje należne sobiemiejsce i staje się motorem napędowym gospodarki. Rosnące zainteresowaniepodróżami pociągami pokazuje, że Polacy dostrzegają efekty zmian, którewprowadza m.in. PKP Intercity. Ich celem jest kolej bezpieczna, komfortowa iprzewidywalna i do tego celu konsekwentnie zmierzamy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Plany PKP Intercity zakładają, że dokońca 2023 r. tabor będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Największypolski kolejowy przewoźnik kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejącychelektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych orazzmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego dochodząinwestycje wagonowe – PKP Intercity zmodernizuje 700 oraz kupi 185 komfortowychi nowoczesnych wagonów.

Kolej stawia na komfort

Wygodne fotele, klimatyzacja, gniazdkaelektryczne, dostęp do bezprzewodowego internetu, czy wyciszenie wnętrza wagonudzięki zabudowie nowoczesnych wózków. Z tych udogodnień już teraz korzystająosoby podróżujące wagonami, które zmodernizowała firma H. Cegielski FabrykaPojazdów Szynowych w Poznaniu. Zawarty w 2017 r. kontrakt, który obejmowałdostarczenie 60 wagonów, został zrealizowany 5 miesięcy przed terminem. Warta273 mln zł umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów,z którego skorzystało PKP Intercity, co w sumie zwiększyło wartość umowy doblisko 410 mln zł. Obecnie z unowocześnionych wagonów korzystają pasażerowie natrasach: Szczecin – Olsztyn, Wrocław – Olsztyn – Białystok, Lublin/Kraków –Wrocław – Zielona Góra – Szczecin oraz Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/GorzówWielkopolski.

Realizowany przez nas programinwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy wnajważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnychwagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. To właśnie na tymetapie pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKPIntercity jesteśmy obecnie świadkami. Jesteśmy na właściwym torze i cały czasnabieramy prędkości – powiedział Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Do tej pory tabor PKP Intercity zostałwzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotycząjuż podpisane umowy modernizacyjne. Oprócz 90 jednostek, których modernizacjazakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski FPS w Poznaniu jeszcze w 2017 r.dostarczył 22 wagony, które zyskały m.in. zabudowę przedziałów z nowymifotelami czy system Wi-Fi.

Kolejnych 16 wagonów dostarczyła spółkaNEWAG. Nowosądecki zakład zmodernizował wagony na jednostki bezprzedziałowe,wyposażone w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Zmianawystroju wnętrza nadała im nowoczesny charakter, który mogą doceniać m.in.pasażerowie z Krakowa i Gdyni.

Z kolei 10 wagonów dla PKP Intercityzmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „MińskMazowiecki” oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość kontraktu wyniosłaponad 41 mln zł. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła 13 wagonówrestauracyjnych, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowanebezprzedziałowe wagony 2. klasy.

Kolejne wagony wkrótce na torach

Zawarte przez PKP Intercity z polskimiproducentami umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnychnowoczesnych pojazdów. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESABydgoszcz. Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów okolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245komfortowych wagonów, a finalna wartość umowy to ponad 1 mld zł. Z tej puli PKPIntercity odebrała już 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200wagonów, które trafią do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO.Wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie będą nowością narynku – będą wyposażone w wydzielone przedziały rodzinne oraz przedziały dlaosób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielonabędzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Z kolei 81 nowych wagonów dostarczy PKPIntercity firma H. Cegielski FPS w Poznaniu. W 2018 r. spółki podpisały umowęna dostawę 55 jednostek z prawem opcji na 26 następnych. Łącznie wartośćkontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniaczesygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne i indywidualne oświetleniebędą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity(EIC). Poznańska spółka zmodernizuje również 10 wagonów na pojazdyrestauracyjne, przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Wartość umowywynosi 61,4 mln zł.

Innowacyjne lokomotywy

Plany inwestycyjne obejmują ponadtomodernizację i zakup nowych lokomotyw. Do tej pory PKP Intercityzakontraktowało modernizację 167 spośród 200 planowanych do unowocześnieniajednostek. Już teraz PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 13 lokomotywserii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych za ponad 24 mln zł. Ponadto spółkapodpisała umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42 zaponad 90 mln zł.

Kolejowy przewoźnik stawia również nazakup nowych jednostek. Rozszerzył podpisaną w 2018 r. z firmą NEWAG umowę nazakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych o kolejnych 10 pojazdów. Wartośćkontraktu wzrosła tym samym do 551,4 mln zł. Nowe lokomotywy będą rozwijaćprędkość 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane liniekolejowe. Już niebawem PKP Intercity otrzyma 8 pierwszych pojazdów, któreprzechodzą obecnie odbiory fabryczne.

Dodatkowo na przełomie 2019 i 2020 rokuspółka ogłosiła postępowania przetargowe na zakup 10 lekkich lokomotywspalinowych, 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją zakupu nakolejnych 5 jednostek) oraz modernizację 20 lokomotyw elektrycznych.

Pojedziemy nowymi pociągami

PKP Intercity w ramach realizowanegoprogramu inwestycyjnego powiększa park taborowy również o elektryczne zespoły trakcyjne.Celem spółki jest flota 86 nowoczesnych EZT w 2023 r. Jednym z filarów programu”PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana w 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12fabrycznie nowych EZT o wartości ponad 1 mld zł. Nowoczesne EZT będądostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli na wykorzystanie pojazdów nazmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniem możliwienajatrakcyjniejszego czasu przejazdu. Będą także wyposażone w system ETCSzapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży.

Przewoźnik ponadto zmodernizuje 14elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Wartość umowy podpisanej w 2019 r. zPESA Bydgoszcz to prawie 275 mln zł. Podczas modernizacji pojazdy przejdąistotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiejodpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. Klimatyzacja, wygodne fotele,dostęp do Wi-Fi, specjalne miejsca do przewozu rowerów – to tylko część zudogodnień, z których będą mogli skorzystać pasażerowie podróżujący głównie natrasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce.

Propasażerskie zmiany

Obecnie park taborowy przewoźnikaobejmuje 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych: 20 jednostek typu PesaDART, 20jednostek Flirt3 oraz 20 pojazdów typu Pendolino. Również z myślą oużytkownikach już eksploatowanych EZT, PKP Intercity wprowadza w jednostkachdodatkowe udogodnienia. Od grudnia 2019 r. pasażerowie pociągów Pendolino,Flirt3 i PesaDART, dzięki graficznej wizualizacji, mają możliwość łatwegowyboru miejsc w pociągu, w którym planują podróżować.

W 2019 r. zakończył się montaż Wi-Fi wewszystkich składach Pendolino. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Wi-Fi wpociągach Express InterCity Premium (EIP) skorzystało z niego ponad milionpasażerów, pobierając średnio 797 GB danych dziennie. W grudniu 2019 r. każdyzalogowany użytkownik korzystał z Wi-Fi średnio przez ok. 2 godziny.Bezprzewodowy Internet jest obecnie dostępny także w 320 wagonach PKP Intercity.

Komentarze