Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Warszawy do Gdańska w godzinę i 45 minut

inforail
23.06.2020 13:45
0 Komentarzy

W ramach budowyCentralnego Portu Komunikacyjnego powstanie nowa linia kolejowa międzyTrójmiastem i Warszawą, czas przejazdu pociągiem między Gdańskiem i stolicąwyniesie 1 godzinę i 45 minut – zapowiedział we wtorek wiceministerinfrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

„CPK to nie jest tylko, ale to nawet w mniejszości jestduże lotnisko gdzieś między Łodzią i Warszawą. To jest program inwestycyjny,który dotyczy całej Polski. W wymiarze pomorskim ostatnią zmianą, jakądokonaliśmy w stosunku do pierwotnych planów jest przeciągnięcie, wybudowanienowej linii kolejowej w standardzie kolei dużych prędkości do samegoTrójmiasta” – powiedział na konferencji prasowej na Dworcu PKP GdańskGłówny Horała.

Wcześniej zakładano, że nowa linia będzie poprowadzona zWarszawy do Grudziądza, a następnie pociągi pojadą istniejącymi,zmodernizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe torami do Gdańska.

„Dzięki temu, że będzie całkowicie nowa linia doTrójmiasta, to skrócimy czas przejazdu, ale i odciążymy te istniejące. Mamyproblem z przepustowością na obecnej linii prowadzącej do Trójmiasta.Trójmiejskie porty notują coraz większe przeładunki, coraz więcej towarówbędzie wyjeżdżać i chcemy, żeby w jak największej części były to towaryprzewożone koleją. Budując nową linię kolejową, kolej dużych prędkości doTrójmiasta, która przejmie w znacznej mierze ruch pasażerski, tę istniejącązwolnimy dla ruchu towarowego. I to hasło +TIR-y na tory+, które słyszymy od 20lat, będzie można wreszcie zrealizować” – mówił Horała.

Odległość między Gdańskiem i Warszawą pociągi pokonająszybciej o prawie 40 procent: w 1 godz. 45 min. zamiast obecnych 2 godz. 47min. Po realizacji CPK czas podróży na trasie Gdynia-Warszawa wyniesie 2 godz.5 min. (obecnie to 3 godz. 14 min.). Czas przejazdu na trasie Gdańsk-CPK iGdynia-CPK wyniesie odpowiednio: 1 godz. 30 min. oraz 1 godz. 50 min.

Horała podkreślił, że na budowie CPK skorzysta też szeregmniejszych miast na Pomorzu. „Chociażby Kwidzyn, Malbork, bo tainfrastruktura będzie całkowicie zintegrowana z istniejącymi sieciamikolejowymi. Na przykład pojawi się możliwość znacznie szybszych nowych połączeńdo Elbląga” – nadmienił.

Dodał, że CPK to nie tylko nowe inwestycje, ale też i remontistniejących linii.

„W ramach tej tzw. szprychy dojazdowej do CPK, którazaczyna w Słupsku, ten odcinek ze Słupska do Trójmiasta będzie modernizowany.Program CPK to przesądza, że musi być zmodernizowany do standardu 200 km/h. Dlamieszkańców Słupska oznacza to dojazd do Warszawy w 3 godziny 15 minut. Ale toteż niezwykle istotna wiadomość dla mieszkańców takich miejscowości, jakchociażby Luzino, leżących na tym szlaku. Przy tej trasie dużym utrapieniem sąobecnie przejazdy kolejowe, nieraz miejscowości są przecięte na pół przez tęlinię. Linia kolejowa w standardzie 200 km/h będzie w pełni bezkolizyjną, więcwszędzie będą wiadukty i tunele” – powiedział Horała.

Wyjaśnił, że program kolejowy w ramach CPK ma dłuższy czasrealizacji niż samo lotnisko.

„W przypadku lotniska mówimy o pierwszych odlotach iprzylotach w roku 2027. To niezwykle ambitny harmonogram. To znaczy, żebędziemy budować dwa razy szybciej niż generalnie w Europie czy w świeciezachodnim. Wszystkie linie kolejowe, ten model docelowy całej pełnej siatkipołączeń, to są dwie kolejne perspektywy unijne, czyli mniej więcej do roku2033/2034. Ta linia do Gdańska, według obecnych harmonogramów, jej I etappowinien być ukończony w roku 2029, czyli z łącznikiem w Warlubiu. A w roku2031/2032 już to pełne docelowe połączenia, czyli 1 godzina 45 min. z Gdańskado Warszawy” – poinformował wiceminister infrastruktury. (PAP)


Komentarze