Za połączenia kolejowe na terenie GZM zapłacą miasta?

inforail
14.11.2019 07:45
0 Komentarzy

Marszałek województwaśląskiego uzależnił dalszą współpracę przy wspólnym bilecie na komunikacjęmiejską i kolej od pełnego finansowania przez Górnośląsko-ZagłębiowskąMetropolię pociągów w jej obrębie – przekazał w środę przewodniczący zarząduGZM Kazimierz Karolczak.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja, mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu, zrzesza 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

W związku z tym Metropolia coraz szerzej koordynuje zadaniazwiązane z organizacją komunikacji miejskiej na jej terenie. Dokładnie przedrokiem uruchomiła linie autobusowe do lotniska Katowice – z przejazdami napodstawie biletu dobowego, a od początku tego roku przejęła – poprzez swójZarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) – organizację funkcjonowania całejkomunikacji miejskiej od trzech dotychczasowych organizatorów.

Po integracji systemu taryfowo-biletowego komunikacjimiejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin, Metropolia w połowie br. wprowadziła– w uzgodnieniu z samorządem wojewódzkim – Metrobilet. Jest to bilet okresowyumożliwiający podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami organizowanymiprzez ZTM oraz marszałkowskimi pociągami Kolei Śląskich. Emitują go KolejeŚląskie; sprzedaje ZTM.

Na środowym zgromadzeniu Metropolii przewodniczący jejzarządu Kazimierz Karolczak, sprawozdając ostatnie prace zarządu m.in. podał,że w pierwszym miesiącu sprzedaży Metrobiletów sprzedano ich prawie 800 sztuk,a w ciągu trzech kolejnych miesięcy liczba wzrosła trzykrotnie. „Uważamy, że tojest dobry początek i warto ten kanał sprzedaży i współpracę z urzędemmarszałkowskim rozwijać” – wskazał przewodniczący, informując dalej o piśmieotrzymanym od marszałka woj. śląskiego ws. dalszej współpracy.

„Marszałek proponuje, aby od 2021 r. wszystkie połączeniakolejowe w granicach Metropolii były pokrywane w 100 proc. przez miasta GZM, aprzekazane przez nas pociągi byłyby wykorzystywane jako tabor na połączeniachtych właśnie metropolitalnych. Wymagane byłoby dofinansowanie bazy KoleiŚląskich, które mogłyby obsługiwać te przekazane pociągi oraz współfinansowaniepociągów wyjeżdżających poza granice Metropolii, które mają część przebiegu wjej granicach” – wymienił Karolczak.

„Wydaje się, że to jest bardzo trudne, jeżeli zostałopostawione w ten sposób. Dotychczasowa praktyka, jak również opinia nadzoruprawnego urzędu wojewódzkiego wskazują, że tak, jak zadania gminne przekazanenam do realizacji były w 100 proc. opłacane przez państwa, w ten sam sposóbpowinny być traktowane dotychczasowe połączenia również wojewódzkie, którerealizował zarząd woj. śląskiego” – zwrócił się do członków zgromadzenia MetropoliiKarolczak.

„Jeżeli mielibyśmy w 100 proc. pokrywać koszty połączeńkolejowych wewnątrz Metropolii, to one musiałyby być metropolitalne, musiałybybyć w innej taryfie. Rozumiem, że to jest otwarcie trudnej dyskusji, w którejna pewno będziemy musieli znaleźć jakieś rozwiązanie. Co do taboru,rozważaliśmy, by go zakupić i go przekazać, co miałoby zmniejszyć kosztyfunkcjonowania systemu kolejowego – tu pewnie łatwiej będzie znaleźć porozumienie”- zasygnalizował.

„Kwestia interpretacji, kto miałby pokrywać te połączeniadotychczas utrzymywane. Nie uchylamy się od finansowania połączeń dodatkowych,nowych, które zwiększają ofertę, jakiej dotąd nie było – i tak się dzieje. Wprojekcie przyszłorocznego budżetu zapisaliśmy kwotę 6 mln zł, która ma stworzyćdodatkowych kilkadziesiąt połączeń. Uważamy, że to jest kierunek, którypowinniśmy rozwijać” – zaznaczył przewodniczący.

„Rozumiem, że to jest początek rozmów, mam nadzieję, żezakończy się z powodzeniem – powtórzył Karolczak. „W innym przypadkumarszałek zapowiada, że nie będzie w stanie kontynuować z nami projektuMetrobiletu, czyli nie byłby możliwy wspólny bilet autobusów, tramwajów itrolejbusów z Kolejami Śląskimi” – zastrzegł.

Podczas środowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący jejzarządu podał też, że w ciągu roku działania linii lotniskowych przewieziononimi blisko 180 tys. pasażerów. Ostatnie dane o sprzedaży biletów dobowych wautobusach tych linii oraz w biletomacie na lotnisku wskazują na liczbę ok. 22tys. sztuk miesięcznie.


Komentarze