Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zasady przyznawania otwartego dostępu

inforail
16.06.2017 21:20
0 Komentarzy

Prezes UTK, wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu natrasie krajowej, w przypadku gdy w wyniku przeprowadzonego badania, na wniosekpodmiotu uprawnionego złożony w prowadzonym postępowaniu administracyjnym,określi że proponowane nowe połączenie pasażerskie nie zagraża równowadzeekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych albo gdy żaden podmiot niewystąpi o przeprowadzenie takiego badania – poinformował Kazimierz Smoliński,Sekretarz Stanu w MIB. Dotychczas, na podstawie nowych zasad, Prezes UTK wydał20 pozytywnych decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej dlaprzewoźnika kolejowego PKP Intercity na rozkład jazdy 2017/2018.

Przed nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym, tj. przed30 grudnia 2016 r. decyzja w sprawie przyznania otwartego dostępu na trasiekrajowej każdorazowo poprzedzona była analizą wpływu przyznania otwartegodostępu na warunki ekonomiczne usług świadczonych na podstawie umowy oświadczenie usług publicznych na tej samej linii. Podczas analizy Prezes UTKbrał pod uwagę zarówno potencjalne korzyści dla pasażerów wynikające z rozwojukonkurencji na polskim rynku kolei, w tym m.in. zwiększenie liczby dostępnychpołączeń, atrakcyjność oferty dla osób, które dotychczas nie korzystały ztransportu kolejowego, skomunikowanie obszarów atrakcyjnych turystycznie lubobszarów z niezadowalającą ofertą przewozową, jak i ryzyka związane zpotrzebami pasażerów korzystających z już dostępnych pociągów oraz natężeniemruchu na linii kolejowej. W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonej analizystwierdzone zostało, że proponowana przez wnioskodawcę oferta nastawiona jestna przejęcie pasażerów pociągów służby publicznej na tej samej linii i niewniesie wartości dodanej” do przewozów kolejowych na danej linii, a doprowadzido spadku przychodów operatora, co skutkowałoby koniecznością ograniczeniajednolitej i spójnej oferty przewozów służby publicznej, wydawana była decyzjaodmowna co do przyznania otwartego dostępu.

W przypadku wniosków, dla których analiza wykazała, żeoferta stanowić będzie uzupełnienie przewozów służby publicznej i przyniesiekorzyści w rozwoju rynku kolejowych przewozów pasażerskich, przewoźnikowizostała wydana decyzja pozytywna przyznająca otwarty dostęp na trasie krajowej.Dotyczyło to m.in. połączeń przewoźnika kolejowego:

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. dla pociągów „Dragon”(kursującego na trasie Warszawa Wschodnia – Kraków Główny – Warszawa Wschodnia)i „Słoneczny” (kursującego na trasie Warszawa Zachodnia – Ustka – WarszawaZachodnia);

Arriva RP sp. z o.o. dla połączeń w relacjach:

– Bydgoszcz Głowna – Hel – Bydgoszcz Główna orazWładysławowo – Hel – Władysławowo,

oraz na przyszłe rozkłady jazdy:

– Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo – Wrocław Główny(przez Zieloną Górę),

– Wejherowo – Kielce Białogon – Wejherowo,

– Wejherowo – Chełm – Wejherowo,

– Łódź Fabryczna – Chełm – Łódź Fabryczna.

Prezes UTK posiada także kompetencje w zakresie wydawaniadecyzji o przyznaniu otwartego dostępu na trasie międzynarodowej. Przedwydaniem decyzji Prezes UTK bada cel główny nowych przewozów i równowagęekonomiczną. W pierwszym przypadku chodzi o sprawdzenie czy przewoźnikrzeczywiście chce świadczyć usługi przewozu pasażerów między stacjami w różnychkrajach członkowskich. Prezes UTK bada ten cel na wniosek m.in. organu, który podpisałumowę o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym (np. ministrawłaściwego ds. transportu) lub przedsiębiorstwa kolejowego, które wykonujeusługi na trasach, na których świadczone mają być nowe usługi. Jeśli głównymcelem jest przewóz na terenie Polski, wniosek zostanie przekwalifikowany nawniosek o krajowy przewóz pasażerów.

Jeśli natomiast głównym celem jest przewóz międzynarodowy toPrezes UTK bada na wniosek uprawnionego podmiotu „równowagę ekonomiczną” umów oświadczenie usług publicznych. W tym przypadku uprawniony do złożenia wnioskujest m.in. zarządca infrastruktury oraz organizator publicznego transportuzbiorowego, który posiada podpisaną umowę o świadczenie usług publicznych,obejmującą stację początkowa i stację końcową nowej usługi. Równowagaekonomiczna umowy może być zagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący negatywnywpływ na rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenie usługpublicznych lub koszty netto przyznania tej umowy.


Komentarze