TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Znaczna część taboru nadal nie jest dostosowana do wymagań pasażerów
InfoRail.pl - Opublikowano: 06.08.2018 08:57:40
Znaczna część taboru nadal nie jest dostosowana do wymagań pasażerów

Nie jest dobrze, ale nie jest też tragiczne. Tak można podsumować raport UTK, w części dotyczącej taboru, kursującego po polskich szlakach kolejowych.

W 2017 roku liczba pojazdów trakcyjnych, jakimi dysponowali przewoźnicy pasażerscy zmniejszyła się w porównaniu do 2016 r. Zwiększyła się natomiast liczba wagonów. Do danych dotyczących wagonów wliczone zostały również wagony w zespołach trakcyjnych: spalinowych i elektrycznych, posiadających więcej niż jeden człon.

Liczba lokomotyw spadła o 12 szt. (spalinowych o 10 oraz elektrycznych o 2). Liczba spalinowych pojazdów silnikowych zmniejszyła się w stosunku do 2016 r. o 9 szt. i wyniosła 240 szt., z czego 73 szt. stanowiły pojedyncze wagony silnikowe. Liczba klasycznych wagonów w 2017 r. to 2438 szt.

Zmiany w liczbie taboru, jakim dysponowali przewoźnicy, w dużym stopniu wpłynęły na wzrost współczynnika jego wykorzystania. W roku 2017 znacząco, o ponad 7 pkt procentowych, wzrósł poziom współczynnika wykorzystania elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostępność tego typu taboru niewiele spadła, o nieco ponad 1 pkt procentowy do poziomu 64,5%. Wykorzystanie lokomotyw kształtowało się w 2017 r. na poziomie 55,94%, co oznacza kontynuację wzrostu z roku poprzedniego. W stosunku do 2016 r. współczynnik ten zwiększył się o 1,9 pkt procentowego.

Średni wiek pojazdów

Średni wiek wagonów (w tym również członów spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych) wyniósł w 2017 r. 25,9 roku (24,8 w 2016 r.). Średni wiek wagonów bez uwzględnienia członów zespołów trakcyjnych to 29,3 roku. Średni wiek zespołów trakcyjnych to 25,5 roku: 27,5 w przypadku EZT i 10 w przypadku SZT. Lokomotywy pasażerskie mają średnio 35,3 roku, w tym elektryczne 33,6, a spalinowe 40,5 roku.

Dla pasażerów

Ważnym elementem związanym z rozwojem przewozów pasażerskich jest dostosowanie taboru do aktualnych wymagań pasażerów (klimatyzacja, system zamknięty toalet, dostęp do Internetu czy miejsca dla rowerów).

Znaczna część taboru pasażerskiego nadal nie jest dostosowana do wymagań klienta, jednak w ostatnich latach zauważalny był wzrost komfortu podróżowania koleją. W elektrycznych zespołach trakcyjnych - grupie taborowej przewożącej największą liczbę pasażerów – połowa pojazdów jest wyposażona w toalety z systemem zamkniętym (w 2016 r. 44%). Podobny odsetek EZT - 46% - wyposażono w klimatyzację (w 2016 r. było to 43%). W 2017 r. dostęp do sieci Internet zapewniało 29% elektrycznych zespołów trakcyjnych (24% w roku poprzedzającym). Liczne modernizacje i duże inwestycje w zakup EZT na przestrzeni lat spowodowały zwiększenie udziału dobrze wyposażonych jednostek tego typu. Przewoźnicy zapowiadają dalsze inwestycje w tabor pasażerski, co powinno przynieść dalszą poprawę komfortu podróżowania. Wszystkie nowe pojazdy, co do zasady powinny być w pełni zgodne z obowiązującymi i mającymi zastosowanie dla danego pojazdu TSI.

Obecnie EZT charakteryzują się największym odsetkiem pojazdów zgodnych z TSI PRM (22%). Wynika to m.in. z tego, że w przypadku modernizacji EZT, łatwiej je dostosować do potrzeb osób z niepełnosprawnością i organicznymi możliwościami poruszania się niż w przypadku klasycznych wagonów. Znaczącą przewagą zarówno EZT jak i SZT jest również większy udział taboru z miejscami dla rowerów (odpowiednio 66% i 71%).

Mniej atrakcyjnie prezentują się klasyczne składy wagonowe. Na koniec 2017 r. 41% spośród nich posiadało toalety z systemem zamkniętym (37% w 2016 r.). W przypadku klimatyzacji odsetek ten wyniósł 32% (31% w 2016 r.). Dostęp do Internetu na koniec 2017 r. zapewniało 15% klasycznych wagonów (w 2016 r. - 14%). Miejsca na rowery posiadało 13% wagonów, podczas gdy w 2016 r. odsetek ten wyniósł 7%.

Spalinowe zespoły trakcyjne (SZT) to spośród trzech najbardziej licznych grup taborowych - grupa najmniejsza, a zarazem najlepiej wyposażona. Jest to również grupa najmłodsza. 99% pojazdów jest wyposażonych w toalety z systemem zamkniętym, 84% w klimatyzację, a 71% w miejsca dla rowerów.

SZT w niewielkim jednak stopniu są zgodne z TSI PRM (7%) oraz posiadają stosunkowo niewielki udział pojazdów zapewniających połączenie z siecią Internet (10% tego typu taboru).

Dla podróżnych istotny jest czas podróży, który często porównywany jest z konkurencyjnymi dla kolei podróżami transportem drogowym oraz powietrznym. Na koniec roku 2017 kolej oferowała możliwość podróżowania z maksymalną prędkością nieprzekraczającą 160 km/h, oprócz fragmentu CMK, na którym obowiązywała prędkość 200 km/h. Podobnie kształtuje się sytuacja taboru: niewielki jego procent jest dostosowany do prędkości przekraczającej 160 km/h. Obecnie w skład tego typu taboru wchodzi jedynie 10 lokomotyw, 186 wagonów oraz 20 EZT.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UTK
tabor
  • Kamil Nowakowski – 06.08.2018

    Ostatnio Pomorskie wysyła zmodernizowane kible, lepsza jakoś i standardy niż w tych żelastwach :E

  • Patryk Krzywik – 07.08.2018

    Pasażerowie to by chcieli tak duzo 😃

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....